«Наша Парафія»

Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів

 
БібліотекаСвятоотцівські твориСвятитель Іоан Золотоустий --- Повне зібрання творінь у 12 томахТворіння святого Іоана Золотоустого. Том V. Книга 1

Бесіда на псалом 150

Алилуя

1. «Хваліть Бога у святих Його, хваліть Його в утвердженні сили Його» (Пс. 150, 1). Інший перекладач (Симмах) говорить: «…у святилищі Його». Ще інший перекладач (Акила): «…у святині Його». Тут пророк говорить або про народ, або про святе життя і святих мужів. Зверни увагу на те, як він завершує книгу подякою, повчаючи і нас, що це має бути і початком, і завершенням наших дій та бесід. Так і Павло говорить: «Усе, що ви робите, словом чи ділом, усе робіть в ім’я Господа Ісуса Христа, дякуючи через Нього Богові й Отцеві» (Кол. 3, 17). Так починається і наша молитва. Говорити: «Отче наш» властиво тим, які дякують за отримані дари, визначаючи всі дари цими словами. Хто назвав Бога Отцем, той сповідує всиновлення; а хто сповідує всиновлення, той сповіщає виправдання, освячення, відкуплення, відпущення гріхів, дарування Духа. Усе це має бути на чільному місці, щоб ми мали усиновлення і сподобилися назвати Бога Отцем.

Однак мені здається, що пророк указує тут і на дещо інше. «У святих Його», — говорить він, тобто через святих Його. Дякуйте Йому за те, що Він так улаштував життя, або за те, що людей зробив ангелами. Тому, спочатку сказавши: «У святих», пророк додає: «Хваліть Його в утвердженні сили Його», — виражаючи цим те, що я вже сказав, оскільки цього Бог бажає більше, ніж того, і небо створене для людини, а не людина для неба. Інший перекладач (Акила) пише: «…в утвердженні держави Його». Мені здається, що тут пророк, як і в попередньому псалмі, вказує і на дещо інше. Як там він сказав: «Хваліть Його, всі ангели Його» (Пс. 149, 2), так і тут: «Хваліть Його в утвердженні сили Його», тобто ті, які перебувають на тверді Його, — він постійно закликає до участі у славослів’ї небесні сили.

«Хваліть Його в могутності Його, хваліть Його за безмежну велич Його» (Пс. 150, 2). Значення його слів таке: хваліть Його за сили Його, за владу Його, за чудеса Його, за могутність, яку Він виявляє в усьому небесному й земному, загальному й особистому, над кожним і постійно. «Хваліть Його за безмежну велич Його». Але чи можливо піднести хвалу відповідну безмежності Його величі? Пророк не говорить: відповідну, а таку, яку ти можеш підносити. Усвідомлюючи безмежність Його величі, піднось таку хвалу, яку можеш піднести і яку людина повинна підносити великому, безмежно великому Богові. А хвалу, яка належить Йому, ніхто піднести не може. Чи бачиш прагнення душі? Чи бачиш полум’яну і спраглу душу, яка намагається подолати власну неміч і злетіти нарешті до самого неба; душу, яка поєдналася з Богом і віддана Йому з великою любов’ю?

«Хваліть Його голосом сурми, хваліть Його на арфі і гуслях». Інший перекладач (Симмах): «…звуком рогу». «Хваліть Його хором під тимпани; хваліть Його на струнах і органах. Хваліть Його на органах милозвучних, хваліть Його на органах зі співом. Все, що дише, нехай хвалить Господа». Пророк, запалюючи й зворушуючи душі слухачів, залучає у дію всі музичні інструменти і заповідає на всіх підносити злагоджену пісню. Як юдеям заповідано було славити Бога всіма музичними інструментами, так і нам наказано славословити Його всіма органами: очима, устами, слухом і руками. Це висловлює Павло, коли говорить: «Благаю вас, братія, милосердям Божим, представте ваші тіла в жертву живу, святу, благоугодну Богові, для розумного служіння вашого» (Рим. 12, 1). Славить Його око, коли не дивиться безсоромно; й уста, коли співають; і слух, коли не слухає соромливих пісень та обмовляння ближнього; і серце, коли не задумує підступів, а виявляє любов; і ноги, коли біжать не на виконання зла, а на звершення добрих справ; і руки, коли тягнуться не на розкрадання, загарбання і побиття, а на милостиню і захист кривджених. Тоді людина, підносячи Богові найприємнішу духовну пісню, робиться однозвучною із псалтирем.

Ті інструменти були дозволені тоді юдеям як через їхню немічність, так і для того, щоби надихати їх до любові і злагоди, спонукати їхній розум із радістю виконувати те, що приносить користь, і через таку душевну втіху надихали їх до більшої старанності. Бог, знаючи їхню зачерствілість, лінощі та байдужість і полегшуючи труди тривалої молитви приємністю музичного співу, хотів таким мудрим розпорядженням розбудити їх від сну. Що ж означає «на органах милозвучних»? Так пророк називає псалми. Юдеї не просто вдаряли у кимвали, не просто грали на гуслях, але, наскільки це можливо, і за допомогою кимвалів, і за допомогою сурм, і за допомогою гусел розкривали значення псалмів. Задля цього вони виявляли ревність і старання, які приносили велику користь.

«Все, що дише, нехай хвалить Господа». Закликавши небесних жителів, розбудивши народ, залучивши всі музичні знаряддя, пророк нарешті звертається до всієї природи, запрошуючи до прославлення всі покоління: старців, чоловіків, юнаків, жінок і взагалі всіх жителів світу і цим наперед розсіває насіння Нового Завіту для людей, які розпорошені по всій землі.

Тож будемо постійно хвалити Бога і невпинно дякуватимемо Йому за все і словами, і ділами. Це — наша жертва і приношення; це — служіння найкраще і гідне ангельського життя. Якщо ми постійно будемо так славити Його, тоді й це життя проведемо без жодного спотикання, і досягнемо майбутніх благ, яких щоби сподобитися всім нам через благодать і людинолюбство Господа нашого Ісуса Христа, з Яким Отцеві з Святим Духом слава, держава, честь нині, і повсякчас, і навіки-віків. Амінь.


Бесіда на псалом 149 | Зміст |

Можете використовувати такі теґи: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Будь ласка, не коментуйте з доменів mail.ru, yandex.ua/yandex.ru тощо. Ви не будете отримувати сповіщення про відповіді на відгуки. Не користуйтеся послугами країни-окупанта.


Пошук

Допомога ЗСУ

Сторінки

Останні відгуки

Канали RSS


Українська Церковна Архітектура














Нагору