«Наша Парафія»

Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів

 
БібліотекаБогослужбові книжки, церковні піснеспівиМінея святкова. Частина II

Місяць серпень, 1-й день. Винесення Чесних Древ Животворчого Хреста Господнього. Свято Всемилостивого Спаса і Пресвятої Богородиці. Пам’ять святих семи мучеників Маккавеїв, матері їхньої Соломонії та учителя їхнього Єлеазара

На вечірні

Звичайна кафизма.

На Господи, взиваю… стихири на 6: хреста 3, і святих 3.

Стихири хреста, глас 4.

Сьогодні радується множество побожних вірних, бо з’являється небесний хрест краям землі, осяваючи небо світлом неприступним, повітря освітлює, і краї землі прикрашає. Церква Христова оспівує божественними піснями, служить, шануючи хрест божественний і предивний, що з небес її оберігає. Його ж силою укріплюючись, приступімо до Владики, взиваючи: примири світ і просвіти душі наші.

Нехай радується творіння і грає, бо сьогодні хрест осяває з небес краї землі, земнородних просвічує і розділених з’єднує. Сьогодні торжествують з ангельськими силами люди, бо стіна, що була перепоною, хрестом зруйнована, і всіх воєдино явно він зібрав; тому він, сяючи яскравіше за сонце, все творіння просвічує благодаттю і спасає тих, хто його шанує.

Ясніше за сонячну зорю, бажаючи світові показати кончину, як скіпетр чесний Царя Христа — хрест чесний віщує про це наперед ясно в краях землі. Він вивів із пекла рід людський, пекло полонив, ворога подолав, демонів гординю до кінця знищив. Нині ж являє воскресіння Спасове, і спасає тих, що взивають: примири світ і просвіти душі наші.

І святих 3, глас 1.

Сім стовпів піднесли верховенство Закону, і муки їх не похитнули; бо тваринний гнів вони мужньо перетерпіли, тіло віддали тим, що сікли їх, — благородні юнаки і браття, охоронителі Мойсеєвих передань.

Воістину піднісши розум над тим, що бачили, тіло ваше віддали на розсічення; благочестиві і мужні юнаки з матір’ю богомудрою, великою надією укріплені, яку нині отримали, спочиваючи на лоні Авраама, праотця свого.

Душевною мужністю твердо себе озброївши і гнів наче сховавши, проти ворога з силою повстали, заради благочестя і збереження закону отців, священний Єлеазар і премудрі юнаки з матір’ю богомудрою.

Слава… глас 8.

Святі маккавеї мучителю говорили: для нас, о, Антиох, єдиний Цар — Бог, Яким створені, і до Нього і мудрим священиком Єлеазаром, коли стоїте перед Христом Богом, заради Якого ви трудилися, щоб прийняти від Нього плоди трудів ваших, тепло помоліться за рід людський; бо Він творить, що хоче, і виконує бажання ваші, бо ви боялися його.

І нині… глас той самий.

Слово пророка Твого Мойсея, Боже, сповнилося; він сказав: побачите Життя ваше, що висітиме перед очима вашими. Сьогодні хрест воздвигається, і світ від омани визволяється; сьогодні Христове Воскресіння оновлюється, і краї землі радуються, на кимвалах Давидову пісню Тобі приносять і промовляють: сотворив Ти спасіння посеред землі, Боже, хрест і воскресіння, — заради них Ти спас нас, благий і чоловіколюбний, всесильний Господи, слава Тобі.

Тропар, глас 1: Болістями святих, що за Тебе постраждали, умоленим будь, Господи, і всі наші болісті зціли, Чоловіколюбче, — молимося.

Слава: і нині, глас той самий.

Спаси, Господи, людей Твоїх і благослови насліддя Твоє, перемогу православним християнам над супротивниками подай, і Хрестом Твоїм охороняй нас — оселю Твою.

Нехай буде відомо, що раніше дзвону священик входить у сосудохранильницю і покладає чесний хрест на жертовник. Перед початком вечірні священик і диякон облачаються в ризи; диякон кадить чесний хрест і промовляє: Благослови, владико; священик: Благословенний Бог… далі Трисвяте по Отче наш… тропар хреста; Слава: і нині, кондак. І бере священик хрест на голову і переносить з жертовника на престіл на місце Євангелія. Перед ним несуть світильник і ставлять його перед престолом, на якому лежить хрест.

На ранній

На Бог Господь… тропар хреста (двічі); Слава… мученикам, І нині… хресту.

І звичайні кафизми і сідальні з Октоїха.

Якщо прилучиться це свято в суботу або якщо храм Господній чи Богородиці: співаємо канони храму з ірмосом на 4, і хреста на 6, і святих на 4. Катавасія: Хрест начертав Мойсей…

Канон Октоїха один, на 4; і хреста на 6; і мученикам на 4.

Канон хреста, глас 6.

Пісня 1

Ірмос: Як по суші, перейшов Ізраїль по безодні стопами, бачачи, як гонитель фараон потопляється; пісню перемоги Богові співаймо, взиваючи.

Хресту, вірних спасінню, поклоняюся, і тепло цілую, і обіймаю, взиваючи: древо всеблаженне Христове, душу мою і розум просвіти, молюся.

Сьогодні з’явилося знамення хреста, перемога над пристрастями і бісами; тому, всі вірні, світло просвітившись душами, нині цілуємо його.

Промінням сяяння блищить чесний хрест і просвічує тих, хто з вірою нині поклоняється, освячуючи душі наші і тіла.

Життєдайний хрест лежить, і ми бачимо: він посилає світловиду зорю благодаті; приступімо і приймімо просвічення, радість і спасіння, і прощення гріхів, хвалу Господеві приносячи.

Богородичний: Пресвята Діво, що Христа плоттю народила, Який постраждав за нас Своєю волею на хресті, Тебе ублажаємо чесно; спасай нас молитвами Твоїми.

Інший канон мучеників, на 4, глас 8.

Ірмос: Воду пройшовши…

Хор семичисельннй страдників явився єдинодушним у муках; за утвердження Закону отців вони померти не відмовилися.

Славу зневаживши, що на землі, заради бажання Божественного Царства усяку болість перетерпіли святі Маккавеї; тому нині достойно шануються.

Охоронителі Закону Мойсея, воістину мужні Маккавеї, браттями один одному були, коли подолали Антиохове безбожжя.

Богородичний: Собори ангелів і людей Тебе, безневісна Мати, прославляють безперестанно: Творця бо всіх як Немовля на руках Ти носила.

Катавасія: Хрест накреслив Мойсей жезлом, Червоне море розділивши, й Ізраїль пройшов стопами; коли ж увійшли фараонові колісниці, ударивши, з’єднав, зворотно написавши непереможною зброю; тому Христа оспівуємо, Бога нашого, бо Він прославився.

Пісня 3

Ірмос: Нема Святого, як Ти, Господи, Боже мій, що підніс рід вірних Твоїх, Блаже, і утвердив нас на камені сповідання Твого.

В давнину дано було зброєю охороняти дерево блаженного життя, за непослух первозданного Адама; хрест же відкрив йому путь.

Очима, устами й душами, лицями і серцями всі поклонімося пресвятому Хресту Життєдавця Христа, яким увесь світ освячується.

Будучи, за пророком, нині храмами Божими, поклоняючись древу пресвятого хреста і будучи спадкоємцями його, всі зі страхом його цілуємо.

Піснями оспівуємо тебе, хресте, з вірою молячись силі твоїй: визволи нас із сітей ворожих і направ до пристановища спасіння нас усіх, хто оспівує тебе.

Богородичний: Дівою народила Ти Сина, Який раніше Тебе, народжений від Отця перше всіх віків без матері, Бога, розіп’ятого плоттю, щоб спасти тих, хто згрішив.

Інший. Ірмос: Небесного кола Верхотворче…

Виконуючи Закон отців, блаженні Христові страдники, ви придбали життя безсмертне вашою кров’ю, всехвальні.

Ні вогонь, ні меч ніколи не могли подолати мужність ваших душ у вірі, блаженні; нею ж ви сокрушили гордість мучителів.

Муки перетерпівши за Христа Бога, всехвальні мученики, ви небес прийняли вінці перемоги, постійно благаючи спасти душі наші.

Богородичний: Дівою народила Ти, всенепорочна, і Дівою перебуваєш, Мати безневісна, Богородице Маріє, Христа Бога нашого моли, щоб спастися нам.

Катавасія: Жезл як образ таїни сприймається, народження бо передбачає священика; для неплідної раніше Церкви нині зацвіло древо Хреста, на державу й утвердження.

Кондак святих: Премудрости Божої стовпи семичисельні, і божественного світла світильники семисвічні, Маккавеї премудрі, раніше інших мучеників превеликі мученики; з ними ж моліться до Бога всіх, щоб Він спас тих, що шанують вас.

Ікос: Хвали тепло Бога твого, Сионе, бо Він укріпив засуви врат твоїх, і синів твоїх благословив; вони бо, як непереможних воїнство, є воістину ополчення мужнє і премудре, що богомудро повстало проти підступів злочестивих, і всі разом прийняли вінці небесного Сиона, і стоять перед Божественним престолом, постійно благаючи за всіх; просіть, щоб спаслися ті, що оспівують вас.

Сідальний святих, глас 8.

Благочестю навчившись у муках, премудрі юнаки мучителів погрози мужньо посоромили; бо, будучи Закону захисниками і слухняними Отцеві, ви, святі, разом з матір’ю вашою богомудрою постраждали; тому смертю викупили воістину небесне життя, і вічно радієте, Маккавеї, сильні душею; моліть Христа Бога, щоб Він дарував відпущення гріхів тим, що з любов’ю шанують святу пам’ять вашу.

Слава: і нині, хреста, глас 6.

Хрест Твій, Господи, освятився, бо ним подаються зцілення немічним у гріхах; його ж ради припадаємо до Тебе: помилуй нас.

Пісня 4

Ірмос: Христос моя сила, Бог і Господь, свята Церква побожно співає, взиваючи, від помислу чистого Господа прославляючи.

Нехай викраплює вся земля радість, нехай веселяться дерева у діброві, освячені сьогодні всечесним хрестом, що осяяв краї землі.

Знаряддя умертвлення Ти показав світові живоносним — преславний хрест, зброю непереможну, як засіб перемоги, тому серця наші просвіти.

Ти божественна перемога, ти знаряддя нашого спасіння, ти вірним подолання ворога, і божественна жертва; о, всечесний хресте, освяти тих, що оспівують тебе.

Небо і земля веселяться, страстотерпці, мученики, апостоли, душі праведних нині радіють, бо всіх спасає животворче древо, яке бачимо серед нас, і освячує вірних благодаттю.

Богородичний: Ти воістину явилася як Мати, Діво Маріє, дійсно народивши Сина Божого, що на хресті руки розпростер, і світ до Себе покликав.

Інший. Ірмос: З гори, покритої зеленню…

Ви, блаженні, написали Закон на скрижалях своїх сердець, як колись Мойсей, і не переступили його навіть до смерти, але твердо подвизалися.

Ви приносили жертви за Законом, житію Мойсея ревнуючи і відкинувши всякі законоположення мучителів, страстотерпці Христові.

Як камінь, стояли ви волею і многі муки перетерпіли аж до смерти мужнім розумом, страстотерпці Маккавеї.

Троїчний: Безначальна Тройце, Єдинице поклоняєма, співпрестольна Єдинице і Тройця оспівувана, благанням мучеників визволи від бід і напастей нас, що оспівуємо Тебе.

Богородичний: Радуйся, свята Богородице; радуйся, бо Ти народила радість світові; радуйся, єдина заступнице людей, благословенна Богородице чиста.

Катавасія: Почув, Господи, провидіння Твого таїнство, зрозумів діла Твої, і прославив Твоє Божество.

Пісня 5

Ірмос: Божественним світлом Твоїм, Блаже, просвіти, молюся, душі тих, що зрання линуть до Тебе, пізнати Тебе, Слово Боже, істинного Бога, що з темряви гріхів визволяє.

Піднесімо з радістю чесний хрест, що в церквах і містах виноситься, і поклонімось йому, щоб прийняти прощення гріхів.

Умертвлюється нині змій лукавий, начальник темряви, не стерпівши сяйва, яким сяє животворчий хрест, чесний скіпетр Божественного Царя.

Як пресвітла зірка і як перлина прекрасна, і найсвітліше сонце, всі краї землі осяває хрест Господній, його ж ми цілуємо.

Викликуйте, народи, оспівуйте, грайте, племена, і співайте Богові, що дав хрест як непорушне утвердження, який нині лежить перед нами; всі вірні, радіймо, бо заради нього ми приймаємо блага.

Богородичний: Тебе як начало спасіння знаючи, ми, всі вірні, ублажаємо, Чиста, бо Ти народила плоттю Того, Хто з волі Своєї був розіп’ятий на хресті.

Інший. Ірмос: Від ночі невідання…

Як тих, що Закон отців не порушили, святі мученики, Христос увінчав вас вінцями праведними.

Блаженні юнаки, ви стали рівнозначними розумом Єлеазарові і принесли себе з ним Христу як духовне всепалення.

Ти, що через святих визволяєш усіх від омани, спаси нас, Господи, тих молитвами як Благоутробний.

Богородичний: Діво всехвальна, Ти є чеснішою за херувимів; молися Сину Твоєму, щоб спасти душі тих, що оспівують Тебе.

Катавасія: О, триблаженне древо, на ньому розіп’явся Христос, Цар і Господь, ним же впав той, що спокусив деревом, спокусившись Тобою, Богом, розіп’ятим плоттю, що подаєш мир душам нашим.

Пісня 6

Ірмос: Житейське море, схвильоване бурею напастей, бачачи і до тихого пристановища Твого прийшовши, благаю: визволи з тління життя моє, Многомилостивий.

Як божественний сосуд, як світильник світлий, нині бачать вірні хрест, що лежить у церквах, у храмах і містах; його ж прославимо.

Умертвлюється смерть і знищується тління, і бісівські полки розбігаються, бачачи переможний і страшний хрест Христів, що лежить нині, і не насмілюються доторкнутися до нього.

Оспівуємо Тебе, Бога, і Царя, і Господа, бо Ти дарував нам хрест — стіну непорушну; його ж нині цілуючи з радістю, від зла визволяємося.

Богородичний: Праматір в Едемі споживою, як отруєю зміїною, отруїлася; Діва ж, народивши Начальника життя, виточила світу нетління і воскресіння.

Інший. Ірмос: Ризу подай мені світлу…

У ризу мученичу одягнувшися, святі, ви її трудами страждань ваших прикрасили.

Бажаючи бути з Христом, всеславні мученики, ви перетерпіли страждання непохитним помислом.

Закон, який дав Мойсей, ви, святі, зберегли, постраждавши за віру, і мучителя Антиоха посоромили.

Богородичний: Ти єдина народила Слово плоттю; визволи, благаємо, від сітей ворога душі наші.

Катавасія: В утробі морського звіра руки Іона хрестовидно простягнув, спасительні страждання прообразовуючи явно; тому триденним вийшов, всесвітнє воскресіння проповідуючи Христа Бога, плоттю розіп’ятого, Який триденним воскресінням світ просвітив.

Кондак, глас 4: Ти, що вознісся на хрест волею, Христе Боже, даруй щедроти людям твоїм новим, що носять ім’я Твоє. Звесели силою Твоєю православних християн, перемогу подаючи їм над супротивниками зброєю миру — хрестом Твоїм, незборимим знаменом перемоги.

Ікос: Ти, що до третіх небес вознесений був у рай, і чув слова невимовні, божественні, які неможливо висловити людським язиком, написав галатам, як любителям Писань: прочитайте і пізнаєте; мені, — говориш ти, — нема чим хвалитися, тільки єдиним хрестом Господнім, на якому Він постраждав і убив пристрасті. Його ж і ми всі будемо тримати — хрест Господній, похвалу нашу, бо це спасительне древо є для нас зброєю миру, незборимою перемогою.

Пісня 7

Ірмос: Росоносною учинив піч ангел преподобним отрокам, халдеїв же опаляючи, веління Боже мучителя нахилило взивати: благословен єси, Боже отців наших.

Спасительному древу поклонімося, вірні, хресту пречистому, якому служать усі ангельські воїнства, який лежить перед нами і виточує нам освячення і життя.

Переможним явився пресвятий хрест Христа Життєдавця, все множество бісів і варварську гордість відганяючи, являючи переможцями людей віри.

Як до одухотвореного припадаючи до тебе, хресте мій пресвятий, взиваю: просвіти мою душу, і розум, і слух, і уста, і язик, і дихання, і очі на путях до Царства Христового.

Оспівуємо, славимо і поклоняємось, і величаємо Твою, Христе, державу, яку подав нам, рабам Твоїм, хрест божественний — солодкість невичерпна й охоронитель душ і тіл наших.

Богородичний: Не спалила юнаків піч, що прообразувала Різдво Твоє: бо божественний вогонь Тебе не опалив, оселившись у Тобі, і всіх навчив співати: благословенний Бог отців наших.

Інший. Ірмос: На початку Ти заснував землю…

Перетерпівши мученицькі болісті, ви не устрашилися погроз мучителів, до Христа взиваючи: благословенний Бог отців наших (двічі).

Терпінням подолавши болісті, ви перемогли ворожі люті підступи, до Христа взиваючи: благословенний Бог отців наших.

Богородичний: Ти, що оселився в утробі Діви, і через Неї Адама оновив, благословенний Бог отців наших.

Катавасія: Злочестивих людей схвилювало безумне повеління мучителя, що дихало погрозами і злохулінням богомерзенним; однак трьох юнаків не застрашили ні лють звіряча, ні вогонь, що все спалював, але дух росоносний протистояв; тому ті, що у вогні, співали: прославлений отців і наш Боже, благословенний Ти.

Пісня 8

Ірмос: Вжахнися від страху, небо, нехай захитаються основи землі; ось бо Той, що в небі живе, з померлими рівняється і в гробі малому дивно погребається. Його ж, юнаки, благословляйте, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.

Твій хрест прообразуючи колись, Яків поклав хрестообразно руки на онуків і благословив їх, бо передбачив благодать Божу над народами, навчаючи: юнаки, благословляйте, священики, оспівуйте, люди, прославляйте Його повіки.

О, невимовне Твоє, Христе, сходження і незрозумілі блага! Воплотився, і розіп’ятий був, смерть прийняв, і звільнив людей від клятви, виточив нетління на триблаженнім древі; препрославлений цей хрест повіки.

Пресвятий хрест, божественну перемогу, життя начало, омани руйнівника, нині прославимо хрест всесвятий — бісів губителя, варварів прогонителя, царів переможця і покровителя.

Богородичний: Побачивши Христа, цвяхами прибитого, списом у ребра нетлінні проколотого, тростиною по голові побитого, жовчю напоєного, Діва взивала: куди дівалася Твоя доброта, Слове, препрославленого вище за синів людських.

Інший. Ірмос: Безначального Царя слави…

Будучи любителями істини й закону відомими охоронителями, прехвальні мученики, ви оспівуєте Христа повіки.

Семикратний плід святого кореня, сім Маккавеїв воістину мучеників Господніх, достойно вшануймо.

Закону ревнителів, єдинодушних страдників за віру, сім Маккавеїв з матір’ю достойно вшануймо.

Троїчний: Тройцю нероздільну Єдиницю, у Божестві славноєдину, й у Трьох лицях єдину силу оспівую.

Богородичний: В останні літа заради нас від Діви втіленого Бога, священики, оспівуйте і прославляйте Його повіки.

Катавасія: Благословляйте юнаки, Тройці рівночисельні, Творця Бога Отця, оспівуйте Слово, що зійшло і вогонь на росу перетворило, і прославляйте Духа Всесвятого, що всім життя подає, повіки.

Пісня 9

Ірмос: Бога людям неможливо бачити, бо на Нього не сміють чини ангельські дивитись: через Тебе, всечиста, Слово стало тілом і явилося людям; величаючи Його, з Небесними Силами Тебе ублажаємо.

Тлінними стали ми через непослух, бо заповідь Божу переступили; заради цього смерть прийшла до людей. Тому, щоб повернути нам безсмертя, розцвів переможний хрест, який ми сьогодні цілуємо.

Ось пресвяте древо лежить перед нами — тверда надія вірним, визволення від клятви, радість людям, що викриває начальника темряви; хресту поклонімося, вірні, з радістю.

Початком благословення й утвердженням християн, і стіною і надійним заступництвом, і визволенням від клятви явилося нам древо жадане, зброя непереможна; просвіти й освяти нас, що поклоняємося тобі.

Богородичний: Храм і двері освячення, престіл Божий, хмара і світильник всесвітлий, і ковчег благодаті, Всенепорочна, покрий і охорони тих, що чесно поклоняються чесному образу єдинородного Твого Сина.

Інший. Ірмос: Величаємо Тебе, Матір Божу…

Скарбом божественних дарувань воістину явилися ви, всехвальні мученики, і багатством невід’ємним.

Молитвеники сміливі перед Творцем усіх, виблагайте тихе життя душам нашим.

Тих, що божественною ревністю і теплотою душі святкують вашу пам’ять, збережіть від спокус лукавого.

Троїчний: Сину з Отцем і Духом Святим поклонімося, з ангелами взиваючи: слава в вишніх Богу.

Богородичний: Радуйся, святі двері, Богу відкриті єдиному премудрому: Тебе осінив Дух Пресвятий.

Катавасія: Таємний Ти, Богородице, рай, що нерукотворно виростив Христа, Ним же хресне живоносне на землі посаджене древо. Тому нині, піднесеному Йому поклоняючись, Тебе величаємо.

Світильний Октоїха.

Слава… мученикам.

Дивних оспіваємо Маккавеїв, Єлеазара, юнаків і Соломонію: вони бо знищили гордість началозлобного змія і, будучи служителями Закону, увінчалися.

І нині…

Хрест — хранитель усієї вселенної; хрест — краса Церкви, хрест — наша держава; хрест — вірних утвердження; хрест — ангелів слава і демонів язва.
На Хваліте… стихири, на 4 хреста 3, глас 1.

Небесний вхід хрест чесний готує всім, хто поклоняється йому з вірою несумнівною, і до ангельських сил прилучає Той, Хто розіп’явся на ньому, тих, що з любов’ю оспівують його.

Поклоняючись з вірою чесному хресту, оспіваймо розіп’ятого на ньому Владику, силою його очищаючи уста разом і душу; і сяйвом його духовно просвітімось, прославляючи його.

Гіркоту усолоджуючи, колись Мойсей накреслив образ хреста і визволив Ізраїля; ми ж, усі вірні, таємно і побожно зображаючи хрест у серцях наших, завжди спасаємося силою його.

І святих 3, глас той самий.

Багатостраждальна мати, на подвиг зібравши дітей своїх, промовляла: Авраамову сивину наслідуйте, щоб причаститися до заколення Ісаака. Вони ж прийняли настановлення матері і бачили муки один одного; їхніми ж молитвами, Боже, помилуй нас.

Глас 4.

Сім стовпів обраних, що від єдиного каменя були відсічені, показали непохитним стовп Закону. Тому благозволи, Спасе, в мирі зберегтися душам нашим.

Глас 5.

Закону хранителі і сини Соломонії, страждаючи на судилищі, до Антиоха взивали: ми, Антиоху, за Закон отців терпимо; не відлучать же нас ні вогонь, ні меч, ні звірі, ні рани, але разом помремо з матір’ю старицею й учителем Єлеазаром, будемо жити і радіти разом у нескінченних віках.

Слава… глас 4.

Прийдіть, вірні, побачимо мужність Маккавеїв перед зібраними на боротьбу: мучитель бо цар усі народи підкорив, переможеним же став старцем і сімома дітьми, і єдиною жоною. Їхніми молитвами, Боже, помилуй нас.

І нині… хреста, глас той самий.

Господи, Ти допоміг лагідному Давиду підкорити іноплемінника; допоможи православним християнам зброєю хреста знищити ворогів наших. Покажи на нас, милосердний, давні милості Твої, щоб розуміли, що Ти воістину Богу; надіючись на Тебе, ми перемагаємо, благаючи завжди Пречисту Твою Матір дарувати нам велику милість.

Славослів’я велике, милозвучним гласом.

Священик облачається в усі священичі одежі, підходить з кадилом до святого престолу і кадить святий престіл і хрест. Диякон іде перед ним зі свічею, потім бере чесний хрест з воздухом на голову, виходить північними дияконськими дверима з вівтаря; перед ним несуть підсвічники і кадило; підходить до Царських врат і стоїть, поки не закінчать співати Трисвяте. Коли закінчиться спів Трисвятого, священик виголошує: Премудрість, станьмо побожно. Хор співає тропар: Спаси, Боже, людей Твоїх… (тричі). В цей час священик з хрестом іде до аналоя, прикрашеного квітами, і кладе на ньому чесний хрест. І звершується поклоніння чесному хресту (тричі). В цей час співається: Хресту Твоєму поклоняємось, Владико, і святе Воскресіння Твоє славимо. Хор і клірос також голосно співають: Хресту Твоєму поклоняємось… (тричі). Потім усі вірні поклоняються і цілують чесний хрест.

Співаємо стихири самогласні, глас 2.

Прийдіть, вірні, животворчому древу поклонимося, на ньому Христос, Цар слави, волею руки розпростер і возніс нас до першого блаженства, яке раніше ворог із заздрости украв і відігнав нас від Бога. Прийдіть, вірні, древу поклонимося, ним же сподобилися
невидимих ворогів знищити голови. Прийдіть, всієї вселенної народи, хрест Господній піснями вшануємо. Радуйся, хресте, загиблого Адама остаточне визволення, тобою бо побожні царі наші хваляться, твоїй бо силі ізраїльські люди підкоряються, тебе нині християни зі страхом цілують, на тобі розп’ятого Бога славлять, взиваючи: Господи, на хресті розіп’ятий помилуй нас як Благий і Чоловіколюбець.

Глас 5.

Бачачи Тебе, що на хресті нагим висиш, Сотворителя і Творця всіх, усе творіння змінилося від страху і ридало; сонце ж світло затьмарило, земля затряслася, каміння розпалося, і завіса храму розідралася, мертві воскресли із гробів, і ангельські сили вжахнулися, промовляючи: о, чудо! Суддя судиться, і страждає волею за спасіння світу й оновлення.

Глас 8.

Нині Владика творіння і Господь слави на хресті розпинається і в ребра проколюється, жовч та оцет споживає, у вінок терновий одягається Той, Хто небо хмарами покриває, в одежу наруги зодягається; ударяється людською рукою Той, Хто рукою Своєю створив людину; по щоках б’ють Того, Хто зодягає небо хмарами; обплювання і рани приймає зневагу і ганьбу і все терпить заради нас, засуджених. Визволитель і Бог наш, щоб спасти світ від рабства гріха як благоутробний.

Слава: і нині, глас той самий.

Нині недоторканий єством доторкається до мене: терпить страсті Той, Хто мене звільняє від пристрастей; Той, Хто подає світло сліпим, беззаконними устами обпльовується, віддає плечі для ран заради полонених. Його на хресті бачачи, чиста Діва і Мати з біллю в серці взиває: горе мені, Сину, за що таке з Тобою чинять. Величніший добротою за всіх людей, бездиханним стаєш, не маючи ні вигляду, ні краси. Горе мені, Світло Моє, не можу дивитися на Тебе мертвого, утробою уражаюся, і меч серце моє пронизує; оспівую страсті Твої, поклоняюся благосердю Твоєму, довготерпеливий Господи, слава Тобі.

Потім єктенії: Помилуй нас, Боже… і Доповнимо ранню молитву… Диякон: Премудрість. Священик звершує відпуст, і Перший час.

На Першому часі тропар хреста; Слава… святих; І нині… богородичний часів. Після Отче наш… кондак хреста, і кінцевий відпуст.

На літургії

Блаженні з канону хреста, пісня 3-я, на 4; і святих пісня 6, на 4. Після входу тропар хреста і мучеників; Слава… кондак мучеників; І нині… хреста. Трисвяте.

Прокимен, глас 6: Спаси, Господи, людей Твоїх, і благослови насліддя Твоє.

Стих: До Тебе, Господи, взиватиму, Боже мій, не відвертайся мовчки від мене.

Апостол до Коринф’ян, зачало 125 (1 Кор. 1, 18-24).

Прокимен мученикам, глас 4: Святим, що на землі Його, сотворив Господь усі бажання Свої в них.

Послання до Євреїв, зачало 330 (11, 33-12, 2).

Алилуя, глас 1: Пом’яни сонм Твій, що його придбав Ти спочатку.

Стих: Бог же, Цар наш споконвіку, учинив спасіння посеред землі.

І святих: Воззвали праведні, і Господь почув їх.

Євангеліє хреста, від Іоана, зачало 60 (19, 7-11; 13-20; 25-28; 30-35).

І святих, від Матфея, зачало 38 (10, 32-33; 37-38; 19, 27-30).

Причасний хреста: Яви нам світло лиця Твого, Господи. І святих: Радуйтеся, праведні, у Господі…

Рядове Євангеліє читаємо наперед або під зачало.

В цей день, 1-го серпня, в монастирях і парафіяльних храмах звершується чин малого освячення води (див. це в Требнику).


Пошук

Допомога ЗСУ

Сторінки

Останні відгуки

Канали RSS


Українська Церковна Архітектура














Нагору