«Наша Парафія»

Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів

 
БібліотекаБогослужбові книжки, церковні піснеспівиМінея святкова. Частина I

Місяць січень, 30-й день. Святих отців наших і Вселенських Великих Святителів Василія Великого, Григорія Богослова та Іоана Золотоустого

На малій вечірні

Стихири на 4, глас 4.

На висоту Христової любови піднявшись, Василію, Ти побачив Його невимовні і божественні тайни, які відкрив і роз’яснив людям, як мудрий проповідник благочестя. Тому благай визволити від тління і бід тих, що вірно додержуються твого вчення, преподобний.

Пута єресей ти розірвав, преподобний, мудрістю твоїх слів і вчення, і в однодушності православної віри ти зібрав тих, що благорозумно хвалять Христа, святителю Григорію; Його ж благай визволити від тління і бід тих, що вірно приймають твоє боговіщане вчення.

Нерозоримою основою Своєї Церкви утвердив тебе Христос, отче преподобний, бо ти, боговіщаний Золотоусте, зберігаєш її непохитною і неподоланою ворожими напастями, і молишся, щоб визволитися від душетлінних пристрастей тим, що жадають твоїх повчань і безодні розуміння.

Пресвятої Тройці обранців, нетлінного ж саду квіти мирозапашні і прекрасні, промені духовного сонця, що просвічують землю своїм божественним сяянням, прославмо Іоана Великого з божественним Григорієм Богословом, і високомудрого Василія.

Слава… глас 6.

Люди Божі і вірні раби, служителі Господні, мужі жадання, сосуди обрані, стовпи й утвердження Церкви, Царства спадкоємці, не переставайте взивати за нас до Господа.

І нині…

Богородице, Ти єси лоза істинна…

На стиховні стихири, глас 6.

Благодать перемагає, віра укріплюється, всі наповнюються розумом Божественним — заради апостолів і вчителів, і спасінням збагачуємося.

Стих: Прославляться преподобні у славі, і зрадіють на ложах своїх.

Трьох святих Твоїх, Господи, Ти збагатив небесними таїнствами і людською мудрістю, різними благодатними даруваннями, якими вони перемогли всяке єретичне вчення і його виправили.

Стих: Священики Твої зодягнуться у правду, і преподобні Твої зрадіють.

Василій — божественний розум, Григорій — божественний глас, Іоан — прекрасний світильник, три найвищі угодники Тройці і служителі нехай прославляються.

Слава… глас 6.

Добрі раби, благі і вірні; благі трудівники виноградинка Христового, ви перетерпіли і труди денні, і даний вам талант примножили, і не заздрили тим, що прийшли після вас; тому й відкрилися вам врата небесні. Ввійдіть у радість Владики Христа і моліться за нас, святі вчителі.

І нині…

Богородичний: Ніхто з тих, що прибігають до Тебе…

Тропар, глас 4: Як апостолів єдиноправні і вселенної вчителі, Владику всіх моліть мир вселенній дарувати і душам нашим велику милість (двічі).

Слава: і нині, богородичний.

На великій вечірні

Блажен муж… антифон 1.

На Господи, взиваю… стихири на 8, глас 4.

Благодаті органи, гуслі Духа, благознамениті сурми проповідання, громи, що лунають з висоти і сповіщають краям землі славу Божу, — трьох проповідників великої Тройці достойно прославмо — Іоана і Василія з Григорієм.

Тройці поборники, благочестя забрала, три апостоли після дванадцяти, що з Едема виточують ріки живої води і напоюють лице землі живоносними божественними струмками великої стихії, народжуючи віру, як творіння, — нехай достославно вшановуються.

Немає ні речей, говориться, ні слів, у яких би не чулися їхні голоси: бо по всій землі і морю розійшлося віщування божественних і мудрих учителів творіння; звідси їхніми особливими божественними законами утримуються і збираються в єдине Православ’я краї землі.

Прославмо піснями органи Духа Святого, істинні сурми, риторів слова, дотримуючись їх догматів, благаючи їх, як тих, що мають сміливість перед Господом, дарувати завжди вселенній міцний мир, нам же всім — прощення.

Інші стихири, глас 2.

Якими хвальними вінками увінчаємо учителів, розділених тілесно і з’єднаних духом? Богоносні предстателі і служителі Тройці єдиноістотної, світила, що просвічують усю вселенну, церковні стовпи, яких вінцями слави, як переможців, вінчає Христос Бог наш, Який має велику милість.

Якими величними піснями увінчаємо богоносних небесних тайновидців і проповідників? Православ’я великих богословів: священноявленого Василія Великого, божественного богонатхненного Григорія та Іоана з золотим язиком, яких достойно прославила Тройця — Господь, що має велику милість.

Якими хвальними словами прославимо святителів, рівноапостольннх благодаттю і єдиночесних даруваннями? Руйнівників нечестя, спасителів і наставників словом і ділом, пастирів Христоподібних вірою, земних ангелів і людей неба, яких ушанував Христос — Господь слави, що має велику милість.

Якими хвальними вінками увінчаємо Золотоустого разом з Василієм і Григорієм? Чесні оселі Духа, тверді захисники віри, стовпи Церковні, вірних утвердження, всіх грішних утіха, джерела, що виточують воду, почерпуючи яку, ми насолоджуємо душі, благаючи прощення гріхів і великої милости.

Слава… глас 6.

Прославмо нині таємничі труби Духа, богоносних отців, що співали посеред Церкви величну пісню богослів’я, прославляючи Тройцю єдину нероздільну, Істоту ж і Божество, переможців Арія і захисників православних; бо вони завжди моляться Господу, щоб Він помилував душі наші.

І нині…

Богородичний: Хто Тебе не ублажає…

Вхід. Прокимен дня.

Паремії три.

Второзаконня читання (1, 8-11, 15-17).

В ті дні сказав Мойсей синам Ізраїлевим: ось, я даю вам землю цю, підіть, візьміть у спадщину землю, яку Господь із клятвою обіцяв дати батькам вашим, Аврааму, Ісааку і Якову, їм і нащадкам їхнім. І я сказав вам у той час: не можу один водити вас; Господь. Бог ваш, розмножив вас, і от, ви нині численні, як зірки небесні; Господь, Бог отців ваших, нехай розмножить вас у тисячу разів проти того, скільки вас тепер, і хай благословить вас, як Він говорив вам. І взяв я старійшин із колін ваших, мужів мудрих, розумних і випробуваних, і зробив їх начальниками над вами, тисяченачальниками, стоначальниками, п’ятдесятиначальниками, десятиначальниками і наглядачами за колінами вашими. І дав я повеління суддям вашим у той час, говорячи: вислуховуйте братів ваших і судіть справедливо, як брата з братом, так і прибулого його; не розрізняйте осіб на суді, як малого, так і великого вислуховуйте: не бійтеся лиця людського, тому що суд — справа Божа.

Второзаконня читання (10, 14-21).

У ті дні сказав Мойсей синам Ізраїлевим: ось у Господа Бога твого, небо і небеса небес, земля й усе, що на ній; але тільки отців твоїх прийняв Господь і полюбив їх, і обрав вас, сім’я їх після них, із усіх народів, як нині бачиш. Отже, обріжте крайню плоть серця вашого і не будьте і далі жорстокосердими, тому що Господь, Бог ваш, є Бог богів і Владика владик, Бог великий, сильний і страшний, Який не дивиться на особи і не бере дарів, Який дає суд сироті і вдові, і любить прибулого, і дає йому хліб і одяг. Любіть і ви прибулих, тому що самі були прибулими в землі Єгипетській. Господа, Бога твого, бійся і Йому одному служи, і до Нього приліпися, і Його ім’ям клянися: Він хвала твоя і Він Бог твій, Який зробив із тобою ті великі і страшні діла, які бачили очі твої.

Премудрости Соломона читання (3, 1-9).

Душі праведних в руках Божих, і муки не торкнуться їх. В очах безумних вони здавалися мертвими, і їхня кончина вважалася загибеллю, і відхід від нас — знищенням; але вони перебувають у мирі. Бо хоч вони в людських очах і приймають страждання, але надія їхня повна безсмертя. Зазнавши невеликого покарання, вони сподобляться великих благодіянь, тому що Бог випробував їх і знайшов їх достойними Його. Він випробував їх, як золото в горнилі, і прийняв їх, як жертву довершену. В час воздаяння їм вони засяють, як іскри, що біжать по стеблу. Вони будуть судити племена і владарювати над народами, а над ними буде царювати Господь повіки. Ті, що покладають надію на Нього, пізнають істину, і вірні в любові перебуватимуть у Ньому; бо благодать і милість зі святими Його і Провидіння про обраних Його.

На літії стихири, глас 2.

Прийдіть, прославмо служителів Небесної Тройці, земну тройцю святих ієрархів: Василія, царства тезоіменитого; Григорія, названого Богословом; та Іоана, воістину благодаттю найменованого, — вони глибини премудрости Духа пізнали; струмені океанські, джерела, що вічно виточують воду живу, прозорі бісери, земні світила, Церковні керманичі, світлоплідні дерева, будівничі благодаті, Христа мого уста і Тройці захисники, Нею безпосередньо осяяні; вони безперестанно моляться за душі наші.

Розпалене вугілля від нестерпного Вогню, просвітившись ним, вірно прославмо, бо вони, з’єднуючись з Ним, розпалюються і стають світильниками світу, і життєдайною силою убогих, проповідуючи побожно Отця, і Сина, і Святого Духа; до них же і ми промовмо: радуйся, Тройці Пресвятої тройця богомудра.

Глас 6.

Тройця Свята і поклоняєма, слава премудрому Твоєму провидінню, бо Ти дарувала три великі світильники від людей людям, які просвічують світлом Твого пізнання і зорею осявають Твоєї спасительної волі; через них уся вселенна збагачується світлом розуму; Твоєю славою вони осяваються і до Твого блаженного Царства поспішають. Навчаючи нас слухати їх божественне вчення, і Сама, Тройце свята, вислухай їхні молитви за нас як Бог всещедрий і спаси душі наші, Чоловіколюбче.

Слава… глас 6.

Святителів Христових і славу отців, стовпів віри, учителів вірних і охоронителів, прославмо хвальними піснями, виголошуючи: радуйся, Василію премудрий, церковне світило і стовпе непохитний; радуйся, Григорію Богослове, розуме небесний, архиєрею великий; радуйся, Золотоустий Іоане, покаяння ясний проповіднику. О, преславні отці, не переставайте завжди молитися Христу за тих, що з вірою і любов’ю святкують ваше божественне й урочисте свято.

І нині…

Богородичний, глас той самий: Дівствену доброту і духовну радість, єдину Богородицю і вірних надійну ограду, оспіваємо хвальними піснями, промовляючи: радуйся, Мати Діво чиста, світильнику світлосяйний і двері небесні; радуйся, скиніє священна, що Бога вмістила в утробі Твоїй, Всечиста; радуйся, вища за всі чини небесні безумовно. Тому, Мати безмужна, Владичице, не переставай охороняти рабів твоїх, що завжди з вірою і любов’ю оспівують Тебе і поклоняються Різдву Твоєму.

На стиховні стихири, глас 1.

Тайнознавців духовних, разом і словесні труби Божі, божественні дзеркала прославмо нині достойно: Василія Великого божественного і вогненатхненного Григорія, Іоана, що виточує нам золотоструми́нне вчення істинно Золотоустого.

Стих: Прославляться преподобні у славі, і зрадіють на ложах своїх.

Ступені віри, розум божественний і ясний, ріку золотоструминну, всесвітлі і чесні світильники, Тройці поборників, оселі благодаті Духа, стовпи непохитні, Церкви утвердження піснями достойно прославмо.

Стих: Священики Твої зодягнуться у правду, і преподобні Твої радітимуть.

Орга́ни Духа, сурми божественного грому, блискавки проповідання, світильники всесвітлі, золоті і світлоносні у Бозі, триблаженний Василію, Григорію премудрий, всезлатий і всечесний Іоане, моліть Христа, щоб Він спас тих, що шанують вас.

Слава… глас 2.

Сьогодні душі земнородних підносяться від землі, сьогодні небесні стають пам’яттю святих, бо врата небесні піднімаються, і нам слова Владичного Слова проповідуються і роз’яснюються, і народи оспівують чудеса. Ми ж до Спаса взиваємо: слава Тобі, Христе Боже, бо через них приходить мир до вірних.

І нині… свята.

Сьогодні Христос приноситься в храм, як Немовля; нині стає під Законом Той, Хто дав Закон Мойсею. Ангельські воїнства здивувалися, побачивши на руках старця Того, Хто все тримає. Симеон, сповнений благоговіння, радісно взивав: нині відпускаєш мене, Спасе, від тимчасового життя до вічного спокою, бо побачив Тебе і звеселився.

На благословення хлібів тропар, глас 4.

Як апостолів єдиноправні і вселенної вчителі, Владику всіх моліть мир вселенній дарувати і душам нашим велику милість (двічі).

Богородице Діво, радуйся… (один раз).

На ранній

На Бог Господь… тропар святих двічі.

Слава: і нині, богородичний.

Після 1-ї кафизми сідальний, глас 5.

Вшануймо всі Василія як царське прикрашення Церкви, невичерпну скарбницю догматів, бо ними він навчив нас шанувати Пресвяту Тройцю, з’єднану Істотою, розділену ж Лицями.

Слава… глас 4.

Світильники пресвітлі Церкви Христової, ви, отці богомудрі, світ просвітили вашим ученням, висушивши всі єресі злославні і погасивши хульників вогневиде бентеження. Тому як Христові святителі моліться, щоб спастися нам.

І нині…

Богородичний: Діво Преславна, Мати Христа Бога, Маріє Богоневісто і безневісна, вірних заступнице, визволи від усяких бід і всякої недолі, Владичице Богородице, тих, що з вірою і любов’ю до Покрова Твого прибігають, єдина Богоневісна.

Після 2-ї кафизми сідальний, глас 3.

Богослове Григорію, ти був стовпом Церкви і явив нам невичерпну скарбницю багатства благочестя, славний своїм чистим житієм; догмати Святої Тройці ти з’ясував, отче преподобний, моли Христа Бога, щоб Він спас душі наші.

Слава… глас 4.

У квітнику писань, як бджоли мудрі літаючи, ви обирали добро, і з квітів — найкраще, і всім вірним приносили мед вашого вчення для їх насолодження; і тому всякий, хто насолоджується, з радістю взиває: і після смерти моліться за тих, що прославляють вас, блаженні.

І нині…

Богородичний: Охоплений хвилюванням пристрастей, я, окаянний, щиро закликаю Тебе, Пречиста, не зневаж мене і не дай загинути, бо Ти народила Безодню милости; крім Тебе ми не маємо іншої надії, нехай не стану я радістю і посміховищем для ворогів, надіючись на Тебе, бо Ти все можеш, будучи Матір’ю всіх Бога.

Після полієлея сідальний, глас 4.

Премудрі учителі вселенної, що прославили Бога на землі словами і ділами, нехай нині прославляються як посередники перед Богом за спасіння наше.

Слава…

Святкує нині Церква велике свято трьох учителів, бо вони утвердили Церкву божественними своїми догматами.

І нині…

Богородичний: Заступнице незборима скривджених і тепла помічнице тих, хто уповає на Тебе, визволи мене від бід, бо Ти єси усіх Покров.

Далі ступеневі, антифон 1, глас 4.

Прокимен: Священики Твої зодягнуться у правду, і преподобні Твої зрадіють.

Стих: Уста мої промовляють премудрість, і повчання серця мого розум.

Все, що дише…

Євангеліє від Іоана, зачало 36.

Після 50-го псалма стихира, глас 6.

Вилилася благодать із уст ваших, преподобні отці, і були ви пастирями Христової Церкви, навчаючи словесних овець вірувати в Тройцю Єдиносущну в єдиному Божестві.

Канон Богородиці

З ірмосом на 6, глас 2, і два канони святих на 8. Творіння Іоана Євхаїта.

Пісня 1

Ірмос: Грядіть, люди, співаймо пісню Христу Богу, що розділив море і настановив людей, яких вивів із неволі єгипетської, бо Він прославився.

Тебе, Пречиста, побожно душею і тілом істинно сповідую, Богородицю чисту; спаси мене від лютих бід, недуг і гріхів.

Знаючи Тебе, як безодню дарувань, щиро прибігаємо до Твого божественного Покрова, Богородице, і спасаємося.

Благай, Пречиста, Того, Хто воплотився із пречистої Твоєї крови, за нас, що оспівуємо Тебе, щоб Він визволив від гріхів і гірких хвороб.

Інший канон святих, творіння того самого Іоана.

Пісня 1, глас і ірмос ті самі.

Яку подяку, як пошану, що подобає нашим благодійникам, принесемо, люди, від себе за їхні добрі настанови?

Красномовні язики, і мудрість, і вся сила слова нехай з’єднаються нині у спільній повинності і достойну пошану віддадуть учителям великим.

Тим, що дбали про небесне, не було властиво збирати скарби на землі, бо вони були охоронителями суспільства і заступниками, тому сподобилися загального і рівного вшанування.

Богородичний: Тебе, Всенепорочна, всі прославляємо єдинодушно і єдиними устами як загальну похвалу нашого єства.

Інший канон святих. Творіння того ж. Глас 8.

Ірмос: Гонителя фараона з колісницями Ти потопив, чудодіючи колись Мойсеєвим жезлом хрестообразно, уразив і розділив море, Ізраїля ж, втікача-пішоходця спас, що пісню Богові співав.

Не людське намагання на це починання, Чоловіколюбче, а Премудрість, Яка предстоїть Твоєму престолу, нехай співдіє, подаючи благодать слова, якою зможу прославити тих, що вона їх Сама раніше прославила.

Як із чаші, переповненої Твоєю благодаттю, Владико, велике багатство Твого чоловіколюбства вилилося і потекло, щоб показати інших ангелів у плоті для нинішньої похвали.

Небесним подобає і небесна похвала, ангельський спів належить божественним святителям: бо вони, боги за благодаттю, мають у собі єдиного істинного Бога за природою, Який живе в них і вішає.

Богородичний: Пам’ять преподобних богомудре зібрання з похвалами звершує; з ними ж прославляється і Матір Божа як їх Глава, що стоїть на чолі вищих, середніх і нижчих чинів ангельських, що приєднуються до благохваління.

Катавасія: Сушу на дні моря…

Пісня 3

Ірмос: Утверди нас у Тобі, Господи, що древом умертвив гріх, і страх Твій всели в серця наші, що Тебе оспівують.

Молитвами Твоїми, Чиста, Бога, Якого Ти народила, милостивим подай нам, рабам Твоїм, що прибігаємо до Покрова Твого і вірно поклоняємося Різдву Твоєму.

Всім моїм життям керуй, Діво, уповання моє і заступнице, визволи мене від спокус і злої недолі, Приснодіво.

Ти, Богородице, що носила у Своїх обіймах Премудрість Божу іпостасну, благай, щоб визволитися від невідання і омани тим, хто оспівує Тебе.

Інший.

Ірмос: На камені віри утвердив мене, розкрив уста мої на ворогів моїх, радується дух мій, коли співаю: нема святого, як Бог наш, і нема праведного більшого за Тебе, Господи.

Труба велика Церкви, світильник, що просвічує вселенну, проповідник, який обнімає віщанням усі краї землі, великоіменитий Василій з’єднує зібрання це.

Світлий у житті і в ділах, світлий у словах і навчанні, в усьому осяяний більше за всіх, як друге сонце, що сяє більше, ніж зірки, всехвальний Григорій Богослов нині прославляється.

Ось світло миру світить світові, ось сіль землі, що землю оздоровлює, ось дерево життя плоди безсмертя приносить, це — Золотоустий святий. Хто не хоче вмерти, приходьте і насолоджуйтеся.

Богородичний: Ти все привів із небуття до буття, і природою наділив кожного, Ти знаєш, як перемагати закони єства, коли хочеш. Тому і чуємо, що Діва народжує. Хто не дивується?

Інший.

Ірмос: На початку Ти утвердив небеса розумом, і землю на водах заснував; на камені заповідей Твоїх утверди мене, Христе, бо нема святого, крім Тебе, єдиний Чоловіколюбче.

Виправителі звичаїв і душ будівничі, спільні спасителі всіх; вони показали нам образ і діянь і слів, наставники світлі життя, нехай у радості прославляються.

Дух Божий наповнив Василія мистецтвом; єдиний Григорій мав Духа Святого вогненний язик; Христові ж уста в Іоані промовляли.

Мудрість нинішнього віку, що має безумство проповіді, підкорюється йому і, як рабиня, служить; мудрі ж ритори проповідують благодать.

Богородичний: Ти, що оселився в утробі Чистої Діви, утворив душі богоносних святих оселею, і їх устами сповіщаєш про таїну Твоєї Матері.

Катавасія: Утвердження тих, що на Тебе надіються…

Сідальний, глас 8: Великих світильників світлосяйних, стовпів Церкви непохитних одностайно прославмо всі, що насолоджуємося добрими словами їх і благодаттю: премудрого Золотоустого, і Василія Великого з Григорієм світлим Богословом; і взиваймо до них від щирого серця: святителі преславні, ублагайте Христа Бога, щоб подав прощення гріхів тим, що з любов’ю шанують святу пам’ять вашу.

Слава…

Премудрість прийнявши від Бога, як інші три апостоли Христові, ви склали догмати ясними словами, як раніше рибарі силою духа простими словами перемагали, бо так належало викласти нашу просту віру. Тому всі взиваємо до вас: моліться Христу Богу, щоб Він дарував прощення гріхів тим, хто з любов’ю шанує вашу пам’ять.

І нині…

Богородичний: Випереди, Богородице, милістю молитов Твоїх смиренну мою душу, що нині спокусами житейського моря, не маючи керування, як хвилями, потопляється, будучи обтяженою тягарем гріхів; подай, Діво, тишу і визволи від бід, бо Ти єси пристановище тихе; благай Сина Твого і Бога, щоб Він дарував мені прощення гріхів; на Тебе бо покладаю надію, недостойний раб Твій.

Пісня 4

Ірмос: Почув, Господи, голос Твого провидіння і прославив Тебе, єдиний Чоловіколюбче.

Визволи мене, Владичице, що народила Бога, від моїх душевних ран і плотських недуг.

Визволи мене, Мати Божа, від недолі і бурі і бід Твоїми молитвами, єдина Всехвальна.

Вихопи мене, Діво, із бурі житейського моря і направ мене до Твого пристановища.

Інший.

Ірмос: Прийшов єси — ні заступник, ні ангел, від Діви втілений, і спас всього мене, людину; тому взиваю до Тебе: слава силі Твоїй, Господи.

Освіту одержавши від земної мудрости, ви, преславні, керувалися Божественною; тому, як рабиню, підкорили її Божественній мудрості.

Якщо любите мудрість святителів, будьте мудрими і навчіться всі говорити те, чим дивує слово, навчаючи себе обережности в ділах і доброї розсудливості в думках.

Богородичний: Як пізній дощ, що в останні дні став раннім, Творець віків і вод ввійшов у Твою утробу, Всенепорочна, напуваючи вологою суху землю.

Інший.

Ірмос: Ти моя кріпкість, Господи, Ти моя і сила, Ти мій Бог, Ти моє радування; не залишаючи лона Отчого, Ти до нашої убогості зійшов; тому з пророком Авакумом взиваю до Тебе: слава Твоїй силі, Чоловіколюбче.

Як стовп вогненний, що освітлює вірним дорогу і ворогів віри опалює, спасає ж народи, які йдуть за ним, — явився Великий Василій; радій і перемагай, Церкво Христова, маючи такого поборника.

Язика солодкістю і всякого слуху насолодженням було твоє слово, Григорію, манною життя, росою солодкою, медом із каменя, ангельським небесним хлібом, що насичує солодкістю тих, що його причащаються.

Ріка духовних дарувань наповнилася аж до розлиття, і добре лице землі напувають, як солодкий потік, золоті уста, звеселяючи і збагачуючи всякий град Христів струменями божественних хвиль.

Богородичний: Просте єство, яке перетерпіло з’єднання і не злилося у Твоєму, Владичице, Сині, три богоносні учителі сповідували — дві волі і два дійства, проповідуючи дві природи.

Катавасія: Покрила небеса…

Пісня 5

Ірмос: Світла Подателю і віків Творче, Господи, у світлі Твоїх доповідей настав нас: бо, крім Тебе, іншого бога не знаємо.

Маючи непереможну зброю проти різних ворожих спокус, знаючи Тебе, Богородицю чисту, ми завжди позбавляємося всякою ворожого озлоблення.

Ти, вища за херувимів і закону сповнення, народила Єдинородного Божого Сина, із Тебе втіленого; Його ж благай за рабів Твоїх.

Ти Творця всіх на руках Твоїх носила; ублагай Його Твоїми молитвами бути милостивим до нас, що від усього серця до Тебе прибігаємо.

Інший.

Ірмос: Просвічення у темряві лежачих, спасіння зневірених, Христе Спасе мій, до Тебе зранку прибігаю, Царю миру, просвіти мене сяянням Твоїм, бо, крім Тебе, іншого бога не знаю.

Із джерела Твоїх дарів Ти, Чоловіколюбче, дав напитися святим, а через них весь світ напоїв божественними струмками, ніколи не зменшуючись роздаянням.

Що для мене золото? Що для мене багатство, і слава, і могутність? Дим, що розвіюється у повітрі. Все нехай щезає, все нехай розносить вітер. Для мене єдине любе багатство — це тройця вчителів красномовних.

Виточу є ріка поживу нетлінну й божественне питво; подає голодним їжу і спраглим пиття. Це вода жива повіки, і тих, що п’ють її, вона оживляє; всі насичуйтеся великодаровитим життям.

Богородичний: Має силу над нами зло, але не до кінця, бо ослабло, коли Діва народила Сильного, Який підніс плотську неміч, а сильного злобою умертвив.

Інший.

Ірмос: Навіщо відкинув мене від лиця Твого, Світло незаходиме, і покрила ворожа темрява мене, окаянного? Але наверни мене до світла заповідей Твоїх, путі мої направ, молюся.

Подячними піснями прославмо тих, що були мудрими в божественному і людському мовленні, хто ясно сповістив нам про сутність єства, і про Творця навчив прекрасно.

Гірке і терпке до спасіння лікування ви осолодили мудрими словами вчення, художністю і благодаттю, божественні цілителі душ; насолоджуйтеся, усі благочестиві, і спасайтеся красою.

Замовкає всяке слово, коли проповідують богопроповідники про Божественне і показують вищість над Старим Завітом Нового, що пропонує чесні скрижалі, в яких накреслений закон, що ним керується все зібрання вірних.

Богородичний: Безсмертне єство привело смертне до святині, і Діва-Отроковиця перевищила безплотних ангелів, народивши Бога, Царя ангелів, на Якого вони не можуть дивитися.

Катавасія: Коли побачив Ісая…

Пісня 6

Ірмос: В безодні гріховній потопаючи, незбагненну милосердя Твого благаю безодню: від тління, Боже, виведи мене.

Знаючи Тебе пристановищем спасіння, плаваючи по многопечальному житейському морю, закликаю Тебе, Владичице, бути керманичем душі моєї.

Від чистого життя відпав я, окаянний, але підніми, Благословенна і Всечиста, і повелінням Сина Твого з’єднай.

Милости Твоєї сподоби мене, Богородице, що всемилостивого Сина Твого породила, Який Своєю кров’ю визволив людей із тління.

Інший.

Ірмос: Безодня велика гріховна мене оточує, і взиваю до Тебе, пророку уподібнюючись: від тління визволи мене, Господи.

Три властивості в Тройці ви як богослови з’ясували: Бог Отець не народжується, а народжується Син, і Дух Святий сходить від Отця.

Сьогодні дому цьому світлоявлене спасіння: два або три зібрані в ім’я Христове, і Він серед них присутній.

Недосяжна глибина, що між небесами і землею, але воля Божа піднесла святих від землі вище небес.

Богородичний: Маючи Тебе, Діво, новим джерелом і причиною таїн, три богослови пропонують нове, тому й нові найменування мають.

Інший.

Ірмос: Очисти мене, Спасе, бо безліч беззаконь моїх, і з глибини гріха виведи, молюся: до Тебе бо взиваю, і почуєш мене, Боже спасіння мого.

Тройцю єдину навчилися богословити, Єдиницю троїчну оспівуємо, поклонятися від отців звикли єдиному Єству Триіпостасному.

На початку було Слово, Отцю співбезначальне, і Дух Божий є Бог пребезначальний, просте, єдиносущне Божество, як божественні говорять проповідники.

З’єдную і розділяю, бо те, що з’єднане, розділяється; про Єдине Нероздільне помишляю і про Трьох думаю; маю трьох учителів богоносних, які так навчили мене вірувати.

Богородичний: Безматеринський раніше плоті, безотчий же після втілення; Син Отчий і Материн — такі обидва найменування Він незбагненно має, Богу бо подобають чудеса.

Катавасія: Взивав до Тебе…

Кондак, глас 2: Священних і боговіщаних проповідників, великих учителів, Господи, Ти прийняв для насолодження Твоїми благами і упокоєння, бо їхні труди і смерть Ти прийняв більше за всяке всепліддя, Єдиний, що прославляєш святих Твоїх.

Ікос: Хто насмілиться розкрити уста свої і рухати язиком про те, що дихає вогнем силою Слова і Духа? Однак насмілюся сказати: ці троє перевершили людську природу многими і великими даруваннями, діяннями і видіннями, в обох явилися світлими. Тому великих дарів вони сподобилися як Твої вірні служителі, Єдиний, що прославляєш святих Твоїх.

Пісня 7

Ірмос: Тілу золотому на полі Деіри служили; три Твої юнаки осміяли безбожне повеління; вкинуті ж у вогонь, зрошені, співали: благословенний Ти, Боже отців наших.

На хресті розіп’ятий Той, Хто із Тебе, Богородице, воплотився й Адамове розідрав рукописання; Його ж нині благай, Всенепорочна, щоб Він визволив від бід усіх, хто з вірою взиває: благословенний Ти, Боже отців наших.

Надіє блага і заступнице вірних, Владичице, нині молимося до Тебе, щоб Ти дарувала безодню милости всім, хто на Тебе уповає і до Сина Твого взиває: благословенний Ти, Боже отців наших.

Одягнений у величну одежу спасительних заповідей при хрещенні, я осквернив її лінивством, окаянний; нині ж припадаю до тебе, Діво, і благаю: допоможи знову одягнутися в одежу радости, молитвами Твоїми.

Інший.

Перемагається і втікає всяке зухвальство єресей і, як віск, тане від вогню; всяке облудне вчення зникає, зіткнувшись з вашим, блаженні, вогнепальним словом.

Ухилившись від облудного єленського марнослів’я, обравши тільки настановлення й умовляння людей, три святителі утвердили істину, якою перемагають усі зібрання вірних, навчаючи словом.

Богородичний: На Тобі всяке пророцтво сповнилося, дивуючи проповідників; із Тебе ж виточуються світліші за пророцтва чудеса, Чиста, які показують мудрі учителі.

Інший.

Ірмос: Божого сходження вогонь посоромився колись у Вавилоні; ради цього юнаки в печі, радіючи, ходили, як у саду, і співали: благословенний Ти, Боже отців наших.

Ви були боговіщаними стовпами, мовчазними і закличними; ваші чесноти і мудрість бачили і чули; ви ділами і словами повелівали взивати: благословенний Бог отців наших.

Сприймаючи вашу проповідь, премудрі, як голос Божий з неба, як проміння блискавиць, ми разом з вами співаємо: благословенний Бог отців наших.

Випущений буде град із каменепращ народів, який розтрощить гнилі вчення, якщо хто не насмілиться віщати істину серед марнослівників: благословенний Бог отців наших.

Богородичний: В Тобі, Діво, оселився і після народження залишив тебе Дівою Той, Хто впорядковує стихії і перетворює природу, як хоче, Богородице Маріє. До Нього ж ми з Тобою, Всенепорочна, взиваємо: благословенний Бог отців наших.

Пісня 8

Ірмос: Бога, що ввійшов у піч вогненну до отроків юдейських і перетворив полум’я на росу, оспівуйте, діла Господні, і прославляйте по всі віки.

Як стовп міцний, і сходинки, і охоронительницю, і заступницю придбавши Тебе вірою, нині спасаємось; оспівуємо Різдво Твоє, Пречиста, і прославляємо по всі віки.

Прозорим джерелом безсмертя знаємо Тебе, Богородице, що народила Слово безсмертного Отця, Яке від смерти визволяє всіх, що прославляють Його повіки.

Струмки зцілень нам, вірним, Ти завжди виточуєш, благодать з яких приймаючи, нині оспівуємо Різдво Твоє, Пречиста, і прославляємо по всі віки.

Інший, ірмос той самий.

Побожно розуміємо і єдиночесно прославляємо Єдине Єство, безмірномогутню Єдиницю і Тройцю; все це ясними словами проповідуємо, бо так прославляти заповідали три богослови, з ними ж поклоняємося Їй повіки.

З’єдналися три богопроповідники, з’єднавши Тройцю, зберігаючи в усіх нероздільне Божественне єство, сприйнявши від Неї єдину нероздільну славу, скликаючи в єдиній похвалі прославляти Її повіки.

Богородичний: Прийняв, що нам належить, додав же Своє Благодійник, тільки оновив, але Діва не постраждала; бо Він творить, але не для тління; крім того, страждає волею, і страстю знищує страсть, як три отці-тайновидці навчають нас.

Інший.

Ірмос: Семикратно розпалив піч побожним юнакам халдейський мучитель, силою ж більшою спасенними їх побачивши, до Творця і Визволителя взивав: юнаки, благословляйте, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.

Кого Бог з’єднав у однаковому почесному єднанні, людина, яка хвалить, нехай не розділяє, але, бачачи рівні їхні дарування, рівними похвалами нехай шанує, співаючи: юнаки, благословляйте, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.

Сильні і непереможні служителі Божества й істини правдиві проповідники, добре дослідивши глибини Духа, через те боговеличне розуміння про Бога складають і навчають співати: люди, прославляйте Христа повіки.

З неба два великі світила освітлюють землю одне за одним, а з землі три ще більші світила осявають усю вселенну, освітлюючи разом і вкупі співаючи: люди, прославляйте Христа повіки.

Богородичний: Заради нас втілення і чесні страсті, заради нас Бог був з мертвими, смертю ж не переможений, бо був вільним від пристрастей, але, будучи у смертній плоті, страстей чесних і смерти причастився; з цією ж плоттю прославляємо Христа повіки.

Катавасія: Нестерпному вогню…

На 9-й пісні Чеснішу… не співаємо, а співаємо приспів: Величай, душе моя, чеснішу від небесних воїнств Діву Пречисту, Богородицю.

Потім ірмос. Далі той самий приспів співаємо і до інших богородичних тропарів.

Пісня 9

Ірмос: Від Бога Бог-Слово, що з невимовної мудрости прийшов оновити Адама, який через споживу впав у тління, від Святої Діви невимовно втілився ради нас, вірні, єдинодушно піснями величаймо.

Богоблаженна Діво, всю мою надію щиро покладаю на Тебе: спаси мене, Мати істинного Життя, і благай, щоб я наситився вічною солодкістю, Чиста, бо я з вірою і любов’ю в піснях Тебе величаю.

Діво, Ти стала дверима Божественного Світла, осяй морок душі моєї Світлом Твого духовного сяяння і ублагай, Чиста, щоб визволитися від вічного вогню мені, що з вірою і любов’ю в піснях Тебе величаю.

В утробі Твоїй оселився Син, Його ж із лона народив раніше віків Отець, і став Він довершеною людиною, і показав Тебе, Богомати, джерелом дарувань нам, що вірно поклоняємося невимовному Твоєму Різдву.

Інший.

Ірмос: Безначального Отця Син, Бог і Господь, що втілився від Діви, явився нам, щоб просвітити затьмарених і зібрати розсіяних; тому Всехвальну Богородицю величаємо.

До канонів святих на кожен тропар співаємо ці приспіви:

Величай, душе моя, в ієрархах три великих світила.

Ось ваші діяння, і паства, за яку ви перенесли великі труди, в єдине зібралася, разом же і ви троє приєдналися, щоб ми разом віддавали вам похвалу, святителі Христові.

Величай, душе моя, триосяйних святителів Христової Церкви.

Не двогострий меч, а з трьох боків загострений, пропонує благодать на супротивників; це один меч, загартований трьома силами, що завжди бореться за трисяйне єдине Божество.

Величай, душе моя, тих, що просвічують Христову Церкву.

Ваше житіє було на небесах, преславні, хоч ви носили плоть неосквернену; нині ж ви завжди там живете; за тих, що на землі живуть, благайте, щоб думати і діяти для небесного.

Величай, душе моя, чеснішу небесних воїнств Діву Пречисту Богородицю.

Мене дивує Твоя велич, Владичице, і не вистачає слів, щоб достойно оспівати Твої благодіяння і прославити Того, Хто звеличив Тебе.

Інший.

Ірмос: Вжахнулося від цього небо, і здивувалися краї землі, бо Бог явився людям плоттю, і лоно Твоє стало ширшим небес; тому Тебе, Богородице, ангелів і людей чиноначалля величають.

Величай, душе моя, Пресвятої Тронці трьох пастирів.

Піднеслася троїчна чеснота і сповнилася всякої слави; небесні тайноводителі засвітили нам інший промінь, як своє сяяння, наставляючи нас на божественні видіння.

Величай, душе моя, від Трисонячного Світила трьох великих.

Немає другорядного у цих трьох, кожен із них носить старшинство: не існує першого, який би перевищував єдиночесних; присвоюють вони один одному перемогу з радістю; не вміщається в них зухвалість заздрощів, що розтліває єдинодумність.

Величай, душе моя, Триіпостасного і нероздільного Божества державу.

Благочестя отців показало їхніх синів-первістків; воно народжує вічних дітей світу, яких через святителів Дух Святий творить непорочними, вселяє життя і дарує повний мир, який вони від отців успадковують.

Величай, душе моя, чеснішу небесних воїнств Діву Пречисту Богородицю.

Найвищі серед мудрих учителі проповідували про Сина Бога живого і Твого Сина, Мати Божа, пізнавши цю таємницю з одкровення Отця, а не від людей; тому Тебе прославляємо як Діву, і як Матір і Богородицю величаємо.

Катавасія: В законі тіней і писань…

Світильний: Трьох світлосяйних світильників, осяяних ясніше від проміння сонячного Тройцею світлоначальною і трисонячною, з’єднаних предивно єдністю, богоносних отців прославмо.

Слава…

Світла вмістилище, світлопромінні блискавки, Василія Великого, Григорія Богослова, Золотоустого Іоана нині прославмо всі.

І нині…

Єдине Божество, Отче, Сине і Душе, молитвами Василія, Григорія та Іоана і Пречистої Богородиці, не відлучай нас від Твоєї слави.

На Хваліте… стихири, глас 5.

Радуйтеся, святителів тройця, велика оборона Церкви, стовпи благочестя, вірних утвердження, переможці єресей, що навчили християн божественного вчення і виховали в різних чеснотах; благодаті ясні проповідники, що склали закони життя християнського, провідники на небеса, райські входи, ублагайте Христа дарувати душам нашим велику милість.

Радуйтеся, святителів тройця, земні ангели, що зійшли на небо, спасіння світу, радість людей і вселенної вчителі, Слова Божого захисники, премудрі лікарі душевних і тілесних недуг, вічноплинні ріки духовні, що словами напоюють усе лице землі, ступені богослів’я, божественні золотослови, ублагайте Христа дарувати душам нашим велику милість.

Радуйтеся, святителів тройця, земна твердь сонця, проміння і світила від Трисонячного Сяяння, затьмарених прозріння, прекрасні запашні квіти раю, Богослове, мудрий Василію і Золотоусте, дошки Святого Духа, Богонакреслені скрижалі, груди, що виточують молоко спасіння, прикраса мудрости, ублагайте Христа дарувати душам нашим велику милість.

Слава… глас 5.

Заграймо пісні на трубах гучних, торжествуймо і заспіваймо, радіючи, на всечесному святі учителів наших. Святителі і люди нехай збираються і зааплодують у піснях, бо три великі ріки виточили вчення; доброточивих вічноживого Духа пастирів і вчителів, священнотаїнників Пресвятої Тройці, зійшовшись, прославмо: філософи мудрі, ієреїв пастирі, грішників заступники, убогих збагачувачі, тих, що в скорботах, утішителі, тих, що в морі, керманичі, і всіх і всюди теплі захисники; божественних першоієрархів прославляючи, так промовмо: святі учителі, поспішіть визволити вірних від житейських спокус і позбавити вічних мук молитвами вашими.

І нині…

Богородичний, творіння патріарха Германа:

Заспіваймо, вірні, як на трубах гучних, пісню; прихилившись з неба, Цариця всіх і Мати Діва благословляє всіх, хто Її прославляє. Всі вірні, радійте і піснями величайте Матір Царя, що благозволив милостиво визволити людей від смерти. Пастирі й учителі, прийдіть, звеличаймо Пречисту Матір Доброго Пастиря; світильник золотосяйний, світлоносну хмару, ширшу за небеса, одухотворений кивот, престіл Владики вогневидий, золоту стамну, що прийняла манну, зачинені двері Слова, усіх християн пристановище, піснями божественними оспівуючи, так промовмо: палато Слова, сподоби нас, смиренних, Небесного Царства, бо нічого немає неможливого для Твого заступництва за нас перед Господом.

Славослів’я велике і відпуст.

На літургії

Блаженні з 1-го канону, пісня 3, і з другого канону, пісня 6.

Прокимен; глас 8: По всій землі розійшлося віщування їх, і в кінці вселенної слова їх.

Стих: Небеса повідають славу Божу, творіння ж рук Його сповіщає твердь.

Апостол: Послання до Євреїв, зачало 334, (Євр. 13, 7-16).

Алилуя, глас 4: Сповідують небеса чудеса Твої, Господи, і істину Твою в Церкві святих. Стих: Бог прославляється в раді святих, великий і страшний є над усіма, що оточують Його.

Євангеліє від Матфея, зачало 11, (5, 14-19).

Причасний: Радуйтеся, праведні, у Господі…

Слід знати, як чинити відправу, якщо прилучиться Трьох святителів — Василія Великого, Григорія Богослова та Іоана Золотоустого в неділю Митареву, або Блудного, або М’ясопусну.

На малій вечірні

Стихири воскресні 4. Слава… святителів. І нині… богородичний гласа, малої вечірні. На стиховні стихира воскресна одна, і святителів стихира великої вечірні зі своїми стихами. Слава… святителів. І нині…богородичний того самого гласа. Після Нині відпускаєш… і після Отче наш… тропар воскресний. Слава… святих. І нині…богородичний. Єктенія мала, і відпуст.

На великій вечірні

Після кафизми, на Господи, взиваю…стихири воскресні 3, і Тріоді 3, і святих 4. Якщо ж неділя М’ясопусна: стихири воскресні 3, і Тріоді 4, і святих 3. Слава… Тріоді. І нині… богородичний 1-й, гласа. На літії стихира храму, потім Тріоді хвалітні. Слава…святих. І нині…Тріоді. На стиховні стихири воскресні. Слава…святих. І нині… Тріоді. На благословення хлібів тропар, Богородице Діво… (двічі), і святих один раз, і читання.

На ранній

На Бог Господь… тропар воскресний (двічі). Слава… святих. І нині… богородичний 1-й, того самого гласа. Після кафизми сідальні воскресні, з богородичними їх, і читання із Тлумачення Євангелія, і полієлей святих.

Якщо ж неділя Блудного або М’ясопусна, додається третій псалом: На ріках Вавилонських… Далі сідальні святих обидва, по одному разу без богородичних. Слава… сідальний полієлейний. І нині… богородичний, і читання святих. Ступеневі і прокимен гласа. Все, що дише… Євангеліє воскресне. Воскресіння Христове… та інше. Канон воскресний з ірмосом на 4, і Богородичний на 2, і Тріоді на 4, і святих на 4. Катавасія: Сушу морського дна…

Якщо неділя М’ясопусна: канон воскресний на 4, і Тріоді на 6, і святих на 4. Катавасія Тріоді. Після 3-ї пісні кондак святих, і ікос, і сідальний їх. І нині… Тріоді, і читання. Після 6-ї пісні кондак Тріоді, й ікос, і читаємо пролог. На 9-й пісні співаємо Чеснішу… Світильний воскресний. Слава… святих. І нині… Тріоді. На Хваліте… стихири воскресні 4, і святих разом і Слава… 4, з приспівами їх.

Якщо неділя М’ясопусна, тоді після стихир святителів читаємо стих: Воскресни, Господи, Боже мій… і співаємо стихиру самогласну Тріоді. Слава… ту саму. І нині… Преблагословенна єси, Богородице…

Якщо ж немає неділі М’ясопусної, тоді з Тріоді стихир не читаємо. А після стихир святих: Слава… Тріоді. І нині… Преблагословенна єси, Богородице… Славослів’я велике. Після Трисвятого тропар тільки воскресний, і єктенії. і відпуст. Ібуває вихід у притвор. Слава: і нині, стихира євангельська, і час перший. На часах тропар воскресний. Слава… святих. І нині… богородичний часів. Після Отче наш… кондаки — воскресний, Тріоді і святих — читаємо поперемінно.

На літургії

Блаженні гласа на 4, і Тріоді пісня 3-я на 4, і святих пісня 6-а на 4. Після входу тропар воскресний і святих. Потім кондак воскресний. Слава… святих. І нині… Тріоді. Прокимен, Апостол, Алилуя, Євангеліє і причасний дня і святих.

Якщо ж прилучиться Трьох святителів у суботу М’ясопусну, що відправляємо їм службу в п’ятницю, раніше, в усьому незмінно.

Якщо ж прилучиться Трьох святителів у понеділок, або у вівторок, або в четвер Сирного тижня:

В неділю ввечері

Співаємо Блажен муж… 1-й антифон, в інші ж дні Сирного тижня читаємо кафизму рядову.

На Господи, взиваю… стихири святих на 6, Слава… святих. І нині… богородичний 1-й по гласу, самогласний святих. Вхід. Прокимен дня, і читання святих, і єктенії. На стиховні Тріоді самогласний дня (двічі), і мученика, приспіви ж читаємо звичайні: До Тебе підношу… Слава… святих.

І нині… богородичний воскресний. Після Нині відпускаєш… і після Трисвятого тропар святих. Слава: і нині, богородичний і відпуст. На повечір’ї після Достойно є… і після Трисвятого кондак святим.

Якщо ж пам’ять Трьох святителів прилучиться у четвер Сирного тижня, тоді в середу на часах після Послаби, остав… і після поклонів буває дзвін в усі дзвони, за звичаєм. І зразу ж читаємо: Прийдіть, поклонімось… (тричі), і звичайний псалом, єктенія, і стихири, як написано. Після входу прокимен паремій дня і паремія Тріоді, і після неї Прокимен: Нехай уповає Ізраїль на Господа… Далі паремії святих. Потім Сподоби, Господи… На стиховні Тріоді самогласний дня (двічі), і мучеників. Слава… святих. І нині… богородичний. Після Нині відпускаєш… по Отче наш… тропар святих, і єктенія, і три великих поклони. Потім Всесвята Тройця… і Нехай буде ім’я Господнє… (тричі), і псалом 33. Достойно є… І відпуст. І йдемо на трапезу, дозволяється вживати яйця і сир.

На ранній

На Бог Господь… тропар святих (двічі).Слава: і нині, богородичний. Після 1-ї кафизми сідальний Тріоді (двічі), написаний після 2-ї кафизми. Слава: і нині, богородичний його і читання дня. Після 2-ї кафизми сідальні святих обидва, по одному разу. Слава: і нині, богородичний другого сідального. Першого ж сідального богородичний залишається, і читання дня. Далі полієлей святих і сідальні їх, і богородичний, і читання. Потім ступеневі, 1-й антифон, 4-го гласа. Прокимен, Євангеліє і стихира святих. Канон Богородиці з ірмосом на 6, ірмоси по двічі, і святих два канони на 8.

Катавасія: Сушу морського дна… обидва кліроси разом. А там, де трипіснець, на 8. Катавасія Тріоді. Після 3-ї пісні сідальні святих, і богородичний їх, і читання святих. Після 6-ї пісні кондак і ікос святих, і читаємо пролог. Після 9-ї пісні світильний святих (двічі);Слава: і нині, богородичний. На Хваліте… стихири святих на 4, і Слава: і нині. Далі псаломщик промовляє: Слава Тобі, що показав нам світло. І Слава в вишніх Богу… Далі єктенія: Доповнимо ранню молитву нашу… І співаємо на стиховні Тріоді самогласний дня (двічі), і мучеників. Приспіви ж читаємо звичайні: Наповни нас вранці милістю Твоєю, Господи… Слава… святих, глас 6. Святителі Христові… І нині… Богородичний: Дівствену доброту… написані на літії. Далі Благо є… і Трисвяте…По Отче наш… тропар святих. Слава: і нині, богородичний воскресний. Потім єктенія: Помилуй нас, Боже… і виголос. Далі священик промовляє: Сий благословенний… Співці: Амінь. Утверди, Боже… час перший. На часах тропар і кондак святих.

На літургії

Блаженні з канонів: першого пісня 3-я з ірмосом на 4, і другого пісня 6-а на 4. Після входу тропарі храму Христового або Богородиці, і святих. Далі кондак храму Христового.

Слава… святих, І нині… храму Богородиці, або Заступнице християн… Прокимен, Апостол,Алилуя, Євангеліє, причасний дня і святих.

Якщо ж прилучиться Трьох святителів у середу або в п’ятницю Сирного тижня, співаємо всю службу, вечірню і ранню, у вівторок або в четвер того ж Сирного тижня.

Можете використовувати такі теґи: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Будь ласка, не коментуйте з доменів mail.ru, yandex.ua/yandex.ru тощо. Ви не будете отримувати сповіщення про відповіді на відгуки. Не користуйтеся послугами країни-окупанта.


Пошук

Допомога ЗСУ

Сторінки

Останні відгуки

Канали RSS


Українська Церковна Архітектура














Нагору