«Наша Парафія»

Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів

 
БібліотекаБогослужбові книжки, церковні піснеспівиМінея святкова. Частина I

Місяць січень, 5-й день. Передсвято Богоявлення і святих мучеників Фелпемпта і Феони; і преподобної Синклітикії

На вечірні

На Господи, взиваю… стихири мучеників, 3; і преподобної, 3 (Вся служба мучеників і преподобної написана в загальній Мінеї).

Слава: і нині, передсвята, глас 6.

Готуйся, Йордане-ріко, ось бо приходить Христос Бог хреститися від Іоана, щоб невидимі голови зміїв знищити Божеством у водах твоїх. Радуйся, пустеле Йорданська, грайте, гори, в радості, бо приходить вічне Життя визволити Адама. Голос волаючого, взивай, о, Іоане Предтече: готуйте путі Господні, і стежки Його вчиніть праведними.

На стиховні стихири, глас 6.

Земля і надземне, грайте і радуйтеся, Потік солодкости у річці хреститься, висушуючи вилиту злобу, і виточує божественне прощення.

Стих: Заради цього пом’янув тебе на землі Йорданській і Єрмонській.

Будучи подателем світла, Ісус, не потребуючи хрещення, плоттю сходить у Йорданські струмені, бажаючи просвітити сущих у темряві. Вірою щиро Його зустрінемо.

Стих: Побачили Тебе води, Боже; побачили Тебе води і убоялися.

Прийнявши вигляд раба, Христе, грядеш хреститися від раба у Йорданських струменях, визволяючи від неволі давнього гріха, освячуючи і просвічуючи нас.

Слава: і нині, глас 6.

Нехай радіє пустеля Йорданська, і нехай зацвіте, як лілея; бо голос волаючого був почутий у ній: готуйте путь Господню; бо Він гори поставив ватерпасом, і долини — мірилом; все наповнюючи як Бог, приймає хрещення від раба; зубожівши, починає дарувати багаті дари. Почула Єва: у печалі будеш народжувати дітей; нині ж Діва почула: радуйся, Обрадувана, Господь з Тобою, маючи велику милість.

Тропар, глас 4: Повернувся колись Йордан-ріка милоттю Єлисеєвою, після вознесіння Іллі, і розділилися води на два боки, і стала для нього сухою путь, що була мокрою, воістину як прообраз хрещення, яким ми переходимо земне життя; Христос явився на Йордані, щоб освятити води (один раз).

На повечір’ї

Канон. Ірмоси по двічі; тропарі ж на 6.

Потім ірмос обидва кліроси разом, глас 6.

Пісня 1

Ірмос: Хвилею морською колись покрив гонителя-мучителя, Йорданські струмені ховають і покривають, мене нині очищаючи людським очищенням; славно бо прославився.

Господи Боже мій, світлоіменний спів і передсвяткову пісню приносимо Тобі, що Божественним явленням таємниче оновив нас, і до Божественної світлости підносиш.

Вгорі превічний Ти, і долу явився Ти новим; небесні й земні, побачивши, вжахнулися, оспівуючи Твоє невимовне сходження.

Щоб наповнити все Твоєю славою, Ти Себе Самого принизив аж до образа раба; нині ж прихиляєш главу, як раб, під руку раба, моє гріхопадіння благоутробно очищаючи.

Пісня 3

Ірмос: Тебе, що на водах заснував усю землю недержимою, творіння, побачивши у плоті, покритого водами, великим жахом охоплене, взивало: нема Святого, крім Тебе, Господи.

Спочатку прообразами через пророків Ти показав Твоє Богоявлення, нині ж сокровенну таїну Ти явив людям дійством, подаючи нове відродження.

Повернув назад Йордан води, щоб з тремтінням прийняти Творця, Який хрестився тілесно й освячував усіх, що взивали: нема Святою, крім Тебе, Господи.

Велику настанову на спасіння подає Христос хрещенням тим, хто відчуває Його Божественне сяяння, в радості співаючи: нема Святого, крім Тебе, Господи.

Пісня 4

Ірмос: Твоє пришестя на хрещення передбачивши, Авакум, вжахнувшись, взивав: на море навів, Спасе, коней Твоїх — води многі, що схвилювалися.

Коли Ти явився тілесно, земля освятилася, води благословилися, небо просвітилося, рід же людський визволився від гіркої неволі мучителя.

За словом Божественним нині гряде Предтеча з пустелі до Йордану, викликуючи: покайтеся, наблизилося бо Царство Небесне, закликаючи всіх до слави Божої.

Той, Хто перше море перетворив на сушу, і виточив джерела із нерозсіченої гори, нині дарує очищення гріхів у Йорданських струменях вогнем Духа.

Пісня 5

Ірмос: Богоявлення Твого, Христе, яке було для нас, побачивши світло невечірнє, Ісая з ночі до ранку взивав: прийдіть, просвічені, омийтеся водою божественною і Духом, і душу й тіло очистіть.

Новотвориш земнородних, Сотворителю, ставши новим Адамом, звершуючи дивне відродження вогнем і Духом і водою, і оновлення дивне новотворячи богодійством хрещення без знищення і горнила.

Духом Ти новотвориш душу, водою ж освячуєш тіло складене, навчаючи живу людину; подвійній природі Ти премудрим провидінням приносиш потрібне лікування як Лікар душ і тіл.

Із Чистої вийшов Ти, народжений із Отця раніше віків, і прийшов до того, хто від неплідної, просячи як людина хрещення; але водою і Духом Ти, Спасе, таємниче створив багатодітну Церкву, раніше бездітну.

Пісня 6

Ірмос: Взятий був, але страхом не утриманий божественний Хреститель, бо хоч і ховається сіно, коли вогонь наближається, але, почувши: залиш нині, — іде і виконує повеління як раб; Божественний же голос з небес почув, що засвідчував превічного Сина.

Записався Ти, але не став рабом, підкорившись повелінню кесаря; бо хоч і подаєш нам утіху, звільняючи від неволі, але добровільно підкорюєшся, і даєш у данину дидрахму; і раніше проданих через гріх законом, нині Ти визволяєш нас, і достоїнство синівства нам подаєш.

Царюєш Ти, будучи Царем за природою, але не від світу цього, бо хоч плоттю із племені Давидового Ти народився, і прийняв престіл його царства, Спасе, але маєш Свою Державу, царюючи з Отцем раніше віків завжди, і з Духом на віки віків.

Той, хто називався в давнину царем і начальником світу і сущих у водах, нині удавляється через Твоє очищення і сокрушається, як озерний легіон; творіння ж рук Твоїх, Спасе, поневолене ним, Ти сподобив визволення рукою Твоєю.

Пісня 7

Ірмос: Невимовне чудо! Той, Хто визволив юнаків у печі із полум’я, схиляє главу і просить хрещення від раба, очищаючи тих, що взивають: Визволителю Боже, благословенний Ти.

Розсікається перше милоттю струмінь Йорданський, прообразуючи Твоє хрещення; ним же розривається хітон пристрастей, і самотвориться одежа нетління тим, що взивають до Бога: благословенний Ти.

Багатий струмінь, що прийняв у собі Сотворителя охрещеного, і став джерелом води живої на спасіння нас, що співаємо пісні: Визволителю Боже, благословенний Ти.

Знаменуючи образ божественної мертвости через трикратне занурення при хрещенні, ми воскресаємо разом з Христом, приєднуючись до триденного воскресіння і взиваючи до Христа: благословенний Ти повіки.

Єдина благодать Отця, Сина і Духа подається задарма тим, хто з вірою бажає божественного хрещення, сприймаючи владу синівства, щоб взивати: Боже, благословенний Ти.

Пісня 8

Ірмос: Вжахнулося, убоявшись, небо; і нехай затремтять основи землі; ось бо водою покривається Той, Хто раніше водою преславно спалив праведного жертву. Його ж, юнаки, благословляйте, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.

Христос гряде подати всім вірним визволення хрещенням; ним бо Адама очищає, впалого піднімає, мучителя, який спокусив, посоромлює, небеса розкриває, Божественного Духа посилає і нетління причастя дарує.

Припинилася омана ворожа, бо голос волаючого в пустелі закликає: приготуйте путь Господу, і всі стежки Його зробіть праведними; повеліває: долини, смиріться — єство земнородннх підноситься, гори і пагорби ворогів понижуються.

О, преславні дари! О, божественна благодать і невимовна любов! Ось бо водою очищає мене, вогнем просвічує мене і Духом Божественним оновлює мене Сотворитель і Владика, Який нині в Йордані в моє єство одягається, Безгрішний.

Пісня 9

Ірмос: Не ридайте даремно, люди, сітями відчаю зв’язані за провини злі, але в розчуленні душі приступімо до Того, Хто все очищає як єдиний чистий і подає прощення хрещенням.

В дивнім Твоїм Різдві перше Ти, Слове Божий, здивував надприродним Твоїм народженням від Діви; нині ж величаємо преславне утворення великого таїнства Божественним Духом — купелі многодітної, причастям чесним.

Земля освятилася святим Твоїм Різдвом, Слове, коли небеса сповістили зіркою про славу Твою; нині ж водна природа благословляється Твоїм плотським хрещенням; і рід земнородних знову піднявся до першого благородства.

Нехай радіє земля вся, нехай веселяться небеса, нехай грає світ, ріки нехай плещуть руками, джерела й озера, безодні і моря нехай радіють разом, бо приходить Христос, щоб Адама очистити і спасти божественним хрещенням.

І знову ірмос. І поклін.

На ранній

На Бог Господь… тропар передсвята (тричі).

Після 1-ї кафизми сідальний, глас 1.

Веселися ріка Йордан, до тебе бо приходить Творець усього, щоб волею прийняти хрещення від раба як благосердий; красуйтеся і торжествуйте, Адаме і прамати Єво, прийшло визволення всіх — Бог преблагий.

Слава: і нині, глас той самий.

Потік солодкости — Владика — гряде, щоб у струменях річкових хреститися, і хоче напоїти мене водою очищення. Його ж побачивши, Іоан взивав: як я покладу руку на главу Твою, від Якого тремтить усе.

Після 2-ї кафизми сідальний, глас 3.

Одягнувшись в наготу Адамову, Благоутробний, в одежу слави, Ти хочеш оголити плоть у річці Йордані. О, чудо преславне! Як підніме Тебе вода, Владико Господи, Ти бо покриваєш водами піднебесну, як написано; оспівуємо, Ісусе Благодійнику, все Твоє явлення.

Слава: і нині, глас той самий.

Гряде, щоб засяяти в Йордані, Велике Сонце, Яке із хмари — Діви засяяло, Христос Бог наш, гріховний морок розганяючи, і кінці світу просвічуючи. Помолимося благочесно, щоб одержати Його осяяння, благаючи великої милости.

Канони три: передсвята з ірмосом на 6; ірмос двічі; мучеників і преподобної на 8, написані в загальній Мінеї.

Канон передсвята,глас 1

Пісня 1

Ірмос: Із гіркої неволі визволився Ізраїль, непрохідне пройшовши, як по сухому; побачивши ворога потопленого, пісню співає Богу як Благодійнику, Який чудодіяв силою великою, бо Він прославився.

Христос гряде до хрещення, Христос приходить на Йордан, Христос погрібає нині у воді наші гріхи як Благий; у радості оспіваймо Його, бо Він прославився.

Нехай, радіючи, проливають хмари радість вічну, Христос бо гряде на води Йорданські, щоб потопити гріховні потоки, даруючи всім просвічення.

Ось світло являється, ось очищення показується, ось Спас предстоїть, щоб засвітити у темряві божественну зорю. Його ж у помислах радісно піднесімо.

Пісня 3

Ірмос: Не мудрістю і багатством своїм нехай хвалиться смертний, але вірою Господньою нехай преславно взиває до Христа Бога і співає завжди: на камені Твоїх заповідей утверди мене, Владико.

Той, Хто раніше віків сидить з Отцем і Духом, нині в останні часи із Діви воплотився, як Сам знає; Христос гряде до хрещення, щоб подати всім безсмертя божественною водною банею.

Бажаючи у воді в Йорданських струменях поховати наші гріхи, заради милосердя милости, Христос Бог гряде до хрещення і настановлює нас, зітлілих.

Щоб покрити наготу соромну Адама праотця, Ти, Христе, добровільно оголюєшся, і струменями Йорданськими Себе Самого покриваєш Ти, що покриваєш водами піднебесну, єдиний Многомилостивий.

Кондак передсвята, глас 2.

Ти, Христе, милосердно прощаєш безліч гріхів, заради безмірної милости, грядеш, як людина, хреститися у водах Йорданських, одягаючи в одежу мене, що в давнину підступно був позбавлений одежі слави.

Слава: і нині, передсвята, глас 1.

Великий Дощ гряде до річкових струменів, бажаючи хреститися плоттю; до Нього ж божественний Предтеча у страху промовляє: Як я охрещу Тебе, коли Ти не маєш ніякої скверни? Як я простягну мою правицю на главу, від якої тремтить усе?

Пісня 4

Ірмос: Почув у давнину Аввакум, Христе, Твій дивний глас і зі страхом взивав: від півдня Бог прийде, і Святий від гори, осіненої зеленню, щоб спасти помазаних; слава силі Твоїй, Господи.

Почерпуйте воду життя, ось нині приходить істннно Ріка миру, щоб висушити каламутні води невір’я і виточити просвічення тим, хто співає Йому: слава силі Твоїй, Господи.

Веселися, вся людська природа, як пустеля, раніше спрагла; нині явився Потік солодкости, Йорданськими водами визволяючи від спеки гріха; Йому співаємо вірно: слава силі Твоїй, Господи.

Волаючий глас пророка прогримів для пустих помислів: приготуйте путі праведні для грядущого Христа, щоб хрещенням очистити нашу гріховну застарілість, звільняючи від першого засудження.

Пісня 5

Ірмос: Світло Твоє незаходиме засвіти, Христе, в серцях тих, що вірно співають Тобі, мир подаючи нам вище всякого розуміння. Тому від ночі невідання до дня йдучи світлом Твоїм, славословимо Тебе, Чоловіколюбче.

Ти, Христе, будучи Царем миру, стіну ворожнечі зруйнував і в подобі плоті явився сущим на землі; тому Іоан, побачивши пришестя Твоє, здивувався у страху, почувши повеління покласти руку на Твою главу.

Нині Христос поспішно гряде сокрушити глави зміїв у воді і взиває до тремтячого Хрестителя: простягни твою руку і доторкнися до глави Моєї, і жах відкинь, виконуючи повеління.

Колись пророк провістив Божественним Духом благодать хрещення, розділивши Йорданські струмені милоттю, вказуючи нам путь божественного відродження, через явлення в них Христа.

Пісня 6

Ірмос: Весь пристрастями безмірними охоплений, упав я у зло кита, але виведи мене із тління, Боже, як раніше Іону, і вірою дай мені безстрастя, щоб я приніс Тобі жертву гласом хваління, Духом спасіння.

Показуючи милосердя щедрот, Христос приходить в образі раба, просячи хрещення від раба, і визволяє з неволі людство; дивуючись Його пришестю, Іоан вжахається, охоплений страхом.

Як річкові струмені приймуть Тебе, нестерпний Вогонь, нині грядущого? Як можуть дивитися небесні ангели на Твоє оголення? Як Іоан простягне руку на Тебе, Слове Божий, безначальний, — той, кого Ти від землі створив.

Море побігло і розділилося, показуючи Божественне пришестя новим людям, яких створив у річці плотським приходом Ти, що преславно виточив воду із каменя. Тебе як Бога прославимо, бо Ти оновив наше єство.

Кондак передсвята, глас 4.

Господь, будучи нині в струменях Йорданських, взиває до Іоана: не бійся хрестити Мене, бо Я прийшов спасти Адама первозданного.

Ікос: Не примушую тебе, Хрестителю, переходити межу; не говорю тобі: скажи Мені те, що говориш беззаконним і навчаєш грішників; тільки хрести Мене мовчки, і чекай того, що від хрещення; бо заради цього ти приймеш достоїнство, якого не мають ангели; бо Я зроблю тебе більшим за всіх пророків; ніхто з них не бачив Мене ясно, але в образах і тіні і гадках; ти ж бачив мене, що стояв перед тобою; бо Я прийшов спасти Адама первозданного.

Пісня 7

Ірмос: Ввійшли, як у чертог, у нестерпне полум’я печі колись за благочестя юнаки святі, і з’явилися явно, єдинодушно співаючи пісню: отців Боже, благословенний Ти.

Христос явився спасінням, просвічення даруючи; нехай радіє небо, хмари ж нехай проливають істинно правду тим, що взивають: отців Боже, благословенний Ти.

Руно, яке бачив Гедеон, наповнило чашу водою, ясно Твоє хрещення проповідуючи, Христе, яке Ти даруєш, хрестившись, тим, що взивають: отців Боже, благословенний Ти.

Єлисей, зцілюючи солоні мертві води, прообразував купіль, що народжує дітей, майбутнє таїнство для тих, хто співає: отців Боже, благословенний Ти.

Пісня 8

Ірмос: Чуда надприродного показала образ вогнеросяна піч колись; вогонь бо не спалив юнаків, являючи безмужне від Діви божественне Різдво Христове; тому, оспівуючи, взиваємо: нехай благословляє все творіння Господа і прославляє по всі віки.

Голосно хвалу возсилаймо Владиці: прийшов, явився, сходить на води і оголюється Той, Хто одягає небо хмарами, і приймає хрещення, очищаючи нас, що співаємо: нехай благословляє все творіння Господа і прославляє по всі віки.

Прийдіть, думкою підемо на Йордан, і побачимо там велике видіння: Ісус бо приходить хреститися і схиляється під руку раба, що з тремтінням взиває: нехай благословляє все творіння Господа і прославляє по всі віки.

Вугілля, що передбачив Ісая, у водах Йорданських розгорілося, попалило всю природу гріха і подало оновлення грішним; тому, оспівуючи, взиваємо: нехай благословляє все творіння Господа і прославляє по всі віки.

Пісня 9

Ірмос: Невимовне Діви таїнство: небом бо Вона, і престолом херувимським, і світлоносним чертогом явилася Христа Бога Вседержителя; Її благочесно як Богородицю величаємо.

Таїнство дивне і преславне бачу — Ісус волею гряде на річку Йордан, взиваючи до Іоана: подай Мені, друже, твою правицю, бо Я величне звершую, людям Моїм на придбання.

Пустеля Йорданська нехай розквітає; вам, що лежать у темряві, явилося велике Світло, побачивши, радійте; Христос із Галилеї приходить і хоче хреститися плоттю від раба.

Звеселися нині, Йордане, і торжествуй; Іоане, заграй; уся вселенна, радій: ось явився Христос, оголюється і приймає хрещення, в одежу нетління одягаючи людство.

Сідальний: Коли побачив Тебе оголеним Йордан, з тремтінням сказав тому, що від неплідної: залиш, о, Іоане, і хрести Господа, що вогнем і Духом очищає все творіння; бо Він для цього і прийшов, щоб освятити земнородних і водне єство.

Слава: і нині…

Той, Хто від Діви засяяв у Вифлеємі плоттю, нині поспішає на Йордан, щоб омити скверну земнородних, до світла привести сущих у темряві хрещенням Божественним.

На Хваліте… стихири, на 4, глас 6.

Чому не розумієш, Хрестителю, провидіння, яке Я звершую на спасіння всіх? Давнє залиш нині і думай про корисне, віруй Богу, Який зійшов, і, приступивши, послужи Мені; Бог бо прийшов заради благосердя, щоб очистити Адама від гріхопадіння.

Взявши гріхи наші на рамена, Ти, Ісусе, прийшов до струменів Йорданських; я ж убоявся Твого страшного пришестя, як Ти повеліваєш хрестити Тебе? Сам прийшов, щоб мене очистити, і як Ти просиш від мене хрещення, будучи Очищенням усіх?

Незбагненне Слово у моєму єстві, в образ раба одягнене, приходить на Йордан і взиває: ніяк не відмовляйся від Мене, іди, не бійся, наблизься до Мене; правицю поклади на Мою главу і взивай: благословенний Боже наш, що явився, слава Тобі.

О, вища розуміння Твоя безмірна убогість, Слово Боже! Заради мене, грішного, Ти одягнувся з милосердя в Адама, щоб оновити сущих від Адама; і, підпорюючись Твоєму повелінню, вірно взиваю до Тебе: благословенний Боже наш, що явився, слава Тобі.

Слава… глас 8.

З тремтінням слугуючи Владиці, Іоан радіє душею і взиває: радійте разом зі мною, всі роди праотця; прийдіть, бо очікування наше, Христос, прийшов на Йордан усіх від гріха Адамового очистити як Благоутробний.

І нині… глас той самий.

Оспіваймо, люди, народженого Дівою, що хрестився в річці Йордан, і до Нього взиваймо: Царю всього творіння, даруй нам неосудно з чистою совістю вірно досягнути Твого святого із мертвих триденного воскресіння.

На стиховні стихири, глас 2.

Ось Цар, ось очікування Ізраїлеве прийшло; люди, радуйтеся, бо явилося Світло.

Стих: Заради цього пом’янув Тебе на землі Йорданській і Єрмонській.

Побачили сущі на землі нині у плоті божественне Світло, що явилося сущим у темряві і засвітило всім благодать.

Стих: Побачили Тебе води, Боже; побачили Тебе води і убоялися.

Світильнику Світла, зоре Сонця, Предтече Слова, друже Жениха, пророче, послужи.

Слава: і нині, глас 8.

Іоане Хрестителю, ти пізнав Мене — Агнця в утробі, на річці послужи Мені, з ангелами принеси Мені служіння; простягнувши, доторкнися рукою твоєю до глави Моєї пречистої; і коли побачиш гори тремтячими, і Йордан, що повертається назад, з ними взивай: Ти, що воплотився від Діви для нашого спасіння, Господи, слава Тобі.

Потім: Благо є… Трисвяте по Отче наш…

Тропар. Єктенії, і відпуст.


Пошук

Допомога ЗСУ

Сторінки

Останні відгуки

Канали RSS


Українська Церковна Архітектура














Нагору