«Наша Парафія»

Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів

 
БібліотекаБогослужбові книжки, церковні піснеспівиМінея святкова. Частина I

Неділя перед Різдвом Христовим, Святих Отців

На вечірні

На Господи, взиваю… стихири воскресні 6, і отців 4.

Якщо після 20 грудня, співаємо стихири воскресні 4, передсвята 3, і отців 3.

Стихири передсвята, глас 6.

Сонце, що не заходить, гряде засяяти від дівственого лона і просвітити всю вселенну; подбаємо, щоб зустріти Його з ясними очима і чистими ділами; і приготуймося душами нині прославити Того, Хто приходить до своїх дивним народженням у Вифлеємі, як Він благозволив, щоб повернути нас до райського життя заради милосердя.

Бог Слово, Якого на плечах носять херувими, з’єднався іпостассю з плоттю, оселившись у непорочному лоні, і став людиною; на землю гряде від коліна Іуди народитися; вертеп прикрасився для Царя, як найвеличніша палата; як престіл же вогневидий — ясла, в яких Діва Марія покладає Немовля, для оновлення творіння, що згрішило.

У безсловесних яслах поклала Тебе Діва; Слово Боже безначальне прийняло начало незбагненно; Ти грядеш спасти мене від безсловесся, яке я сприйняв через заздрість змія, щоб розірвати кайдани моїх гріхів, єдиний Благий і Чоловіколюбець. Тому Тебе прославляю, оспівую і радісно поклоняюся Твоєму у плоті пришестю, яким я визволився.

Стихири святих отців.

У всіх краях світу святкується пам’ять праотців, сповнена істинним світлом і промінням благодаті осяяна, бо Христос Сонце ясне, засяявши з висоти, веде собор зірок, що з Ним засяяли, і наближається народження Боголюдини у Вифлеємі. Отже, всі з вірою побожно радіймо Різдву, святкуючи передсвято (двічі).

Адам, радіючи нині, прикрашається славою божественного причастя, як основа і початок праотців мудрих; радіє Авель, Єнох веселиться, і Сиф торжествує разом з Ноєм; з патріархами співає Авраам всехвальний, і Мелхиседек бачить з вишніх народження без отця. Тому, звершуючи божественну пам’ять Христових праотців, молимо їх, щоб спастися душам нашим.

Зібрання юнаків богомудрих в печі засяяло радістю, проповідуючи на землі Христове Різдво, бо Господь, як чиста роса, зійшов і Ту, що народила, зберіг неопалимою і непорочною, і збагатив божественними дарами. Тому і веселиться, радіючи, богомудрийДаниїл, ясно передбачивши відсічений від гори камінь, і сміливо молиться нині за душі наші.

Слава… отців, глас 6.

Даниїл, богомудрий муж, побачивши Тебе, Господи, як камінь, без руки від гори відсічений, передрік Твоє народження, як Немовляти, безмужне: від Діви втілене Слово — незмінного Бога і Спаса душ наших.

І нині… передсвята, глас той самий.

Вертепе, прикрасся, бо гряде Агниця, несучи в утробі Христа; ясла ж, прийміть Того, Хто словом звільняє нас, земнородних, від безсловесних діянь; пастирі, граючи на сопілках, свідчіть про дивне чудо; волхви від Персії, принесіть Царю золото, ливан і смирну, бо явився Господь від Діви Матері. Як раба схилившись, Мати поклонилася Йому і взивала до Вседержителя у Своїх обіймах: як Ти оселився в Мені, або як Ти виріс у Мені, Спасителю Мій і Боже?

Якщо до 20 грудня: І нині… богородичний рядового гласа.

Вхід. Прокимен дня.

Паремії три.

Буття читання (14, 14-20).

Авраам, почувши, що Лот, племінник його, узятий у полон, озброїв рабів своїх, народжених у домі його, триста вісімнадцать, і переслідував ворогів до Дана; і, розділившись, напав на них уночі, сам і раби його, і подолав їх, і переслідував їх до Хови, що ліворуч від Дамаска; і повернув усе майно і Лота, племінника свого, і майно його повернув, також і жінок і народ. Коли він повертався після поразки Ходоллогомора і царів, що були з ним, цар Содомський вийшов йому назустріч у долину Шаве, що нині долина царська; і Мелхиседек, цар Салимський, виніс хліб і вино, — він був священик Бога Всевишнього, — і благословив його, і сказав: благословенний Авраам від Бога Всевишнього, Владики неба і землі; і благословенний Бог Всевишній, Який віддав ворогів твоїх у руки твої. Авраам дав йому десяту частину з усього.

Второзаконня читання (1, 8-11, 15-17).

В ті дні сказав Мойсей синам Ізраїлевим: ось, я даю вам землю цю, підіть, візьміть у спадщину землю, яку Господь із клятвою обіцяв дати батькам вашим, Аврааму, Ісааку і Якову, їм і нащадкам їхнім. І я сказав вам у той час: не можу один водити вас; Господь, Бог ваш, розмножив вас, і от, ви нині численні, як зірки небесні; Господь, Бог отців ваших, нехай розмножить вас у тисячу разів проти того, скільки вас тепер, і хай благословить вас, як Він говорив вам. І взяв я старійшин із колін ваших, мужів мудрих, розумних і випробуваних, і зробив їх начальниками над вами, тисяченачальниками, стоначальниками, п’ятдесятиначальниками, десятиначальниками і наглядачами за колінами вашими. І дав я повеління суддям вашим у той час, говорячи: вислуховуйте братів ваших і судіть справедливо, як брата з братом, так і прибулого його; не розрізняйте осіб на суді, як малого, так і великого вислуховуйте: не бійтеся лиця людського, тому що суд — справа Божа.

Второзаконня читання (10, 14-21).

У ті дні сказав Мойсей синам Ізраїлевим: ось у Господа Бога твого, небо і небеса небес, земля й усе, що на ній; але тільки отців твоїх прийняв Господь і полюбив їх, і обрав вас, сім’я їх після них, із усіх народів, як нині бачиш. Отже, обріжте крайню плоть серця вашого і не будьте і далі жорстокосердими, тому що Господь, Бог ваш, є Бог богів і Владика владик, Бог великий, сильний і страшний, Який не дивиться на особи і не бере дарів, Який дає суд сироті і вдові, і любить прибулого, і дає йому хліб і одяг. Любіть і ви прибулих, тому що самі були прибулими в землі Єгипетській. Господа, Бога твого, бійся і Йому одному служи, і до Нього приліпися, і Його ім’ям клянися: Він хвала твоя і Він Бог твій, Який зробив із тобою ті великі і страшні діла, які бачили очі твої.

На літії стихира храму, і отців, глас 4.

Всеславні пророки, осяяні промінням боговіщання, завжди ублажаються, плодоносячи слова Духа, проповідуючи всім невимовне Різдво Христа Бога; вони прийняли праведну кончину, проживши життя предивне.

Слава… глас 3.

Прийдіть, шанувальники свята, щоб прославити собор праотців: Адама праотця, Єноха, Ноя, Мелхиседека, Авраама, Ісаака та Якова; після Закону –

Мойсея, і Аарона, Ісуса, Самуїла і Давида, з ними ж Ісаю, Єремію, Єзекиїля і Даниїла, і дванадцятьох патріархів; разом Іллю, Єлисея і всіх; Захарію і Хрестителя, що проповідували Христа, життя і воскресіння роду нашого.

І нині… передсвята, глас той самий.

Прикрасся, Вифлеєме, бо відкривається рай; готуйся, Євфрафо, бо оновлюється Адам і з ним — Єва: знімається бо клятва, зацвіло спасіння світу, і душі праведних прикрашаються; принесімо дари: замість мира — пісні, приймаючи спасіння душі й нетління. Ось бо в яслах возлежить Він, повеліваючи співати пісні духовні і безперестанно взивати: Господи, слава Тобі.

Якщо до 20 грудня: І нині… богородичний воскресний.

Без мужа від Божественного Духа…

На стиховні стихири воскресні. Якщо ж у 24-й день, передсвята, глас 2.

Доме Євфрафів, граде святий, пророків славо, прикрась дім, бо в ньому Божественний народжується.

Самогласні: Вифлеєме, земле Іудина, Сущого у плоті світла оселе, приготуй божественний вертеп, в якому Бог народжується плоттю від безмужної Пресвятої Діви, щоб спасти рід наш.

Стих: Господи, почув слово Твоє і убоявся; Господи, пізнав діла Твої і вжахнувся.

Прийдіть, усі вірні, Різдво Христове передсвяткуючи, принесімо духовний спів, як зірку, — славослів’я волхвів, і з пастирями взиваймо: прийшло спасіння людей із дівственого лона, закликаючи вірних.

Слава… глас той самий.

Радуйтеся, чесні пророки, бо ви закон Господній добре виконали і стали через віру непереможними і непохитними стовпами; ви бо були проповідниками Нового Завіту Христового і преставилися на небеса; Його моліть втихомирити світ і спасти душі наші.

І нині… передсвята, глас той самий.

Ось, наближається час нашого спасіння; готуйся, вертепе, Діва наближається народжувати; Вифлеєме, земле Іудина, прикрашайся і веселися, бо із тебе засяяв Господь наш. Почуйте, гори і пагорби, й околиці країни Юдейської, бо гряде Христос, щоб спасти створену Ним людину — як Чоловіколюбець.

Якщо до 20 грудня: І нині… Богородичний: О, чудо нове…

Тропар: Богородице Діво, радуйся… (двічі) і отців тропар, глас 2.

Великої віри подвижники, у джерелі полум’я, як на тихій воді, святі три юнаки радувалися, а пророк Даниїл пастухом левів, наче овець, став. Їхніми молитвами, Христе Боже, спаси душі наші (один раз).

Якщо буде 24-й день, тропарі отців: Великої віри подвижники… (двічі), і передсвята: Колись було написане повеління… (один раз).

На ранній

На Бог Господь… тропар воскресний двічі; Слава… отців.

І нині… богородичний, або передсвята.

Сідальні воскресні і їх богородичні.

Якщо прилучиться 24 грудня, після 1-ї кафизми співаємо сідальний, глас 4.

Через отців Ти, Боже, провістив таїнство Богоявлення на землі — предвічного Сина Твого від Діви; Авраам, Ісаак і Яків, Іуда та інші, Єсей і Давид, і всі пророки Духом прорікли народження Христа у Вифлеємі, що усі були у світі і взивали.

Слава: і нині, той самий.

Сідальний 2-й, глас 8.

Радісно святкуймо, вірні, свято божественних отців: Адама й Авеля шануючи; Сифа, Єноса ублажаючи; Єноха, Ноя, Сима і Лафета оспівуючи; Авраама, який ще до Закону вірою засяяв; божественного Ісаака, Якова й Іуду, Левія і цнотливого Йосифа прославмо, з вірою взиваючи: богоносні отці, моліть Христа Бога, щоб Він дарував відпущення гріхів тим, хто з любов’ю святкує вашу пам’ять.

Слава: і нині… той самий.

Після Непорочних їх тропарі та єктенія.

Далі сідальний отцям, глас 8.

Авраама, Ісаака і Якова прославмо всі піснями; Давида лагідного, Ісуса, і дванадцятьох патріархів, разом з трьома юнаками, які погасили вогняне полум’я силою духовною, взиваючи до них: радуйтеся, ви мужньо викрили оману безумного царя; Христу моліться, щоб Він дарував відпущення гріхів тим, хто з любов’ю святкує вашу пам’ять.

Слава: і нині, глас той самий.

Ти, Чоловіколюбче, вийшов із лона Отця і через невимовне приниження нашу убогість прийняв; Ти, Господи, благозволив оселитися у вертепі і, як Немовля, від грудей годувався, Творець і Господь. Тому, зіркою настановлені, волхви приносять Тобі дари як Владиці творіння. Пастирі й ангели, дивуючись, взивають: слава і вишніх Богу, що гряде народитися на землі як людина.

Якщо ж до передсвята, богородичний цей: Подячну похвалу достойну приносимо Тобі, Владичице, як та вдова дві лепти, за всі Твої дарування; Ти бо явилася покровом разом і поміччю, завжди визволяючи від напастей і скорбот. Тому, як із гарячої печі, визволившись від гонителів, від серця взиваємо до Тебе: Богородице, допоможи нам, благаючи Христа Бога, щоб Він дарував нам відпущення гріхів; на Тебе покладаємо надію, раби Твої.

Ступеневі і прокимен гласа.

Якщо до передсвята, канон воскресний гласа з ірмосом на 4, хрестовоскресний на 2, і отців на 6.

Якщо в день передсвята, канон воскресний з ірмосом на 4, передсвята на 4, і отців на 6.

Якщо 24 грудня, канон отців з ірмосом на 8, глас 6 (канон із Октоїха не співається), і передсвята на 6.

Пісня 1

Ірмос: Хвилею морською покрив колись гонителя мучителя Той, Кого діти спасенних покрили землею: а ми, як діви, Господу співаємо, славно бо прославився.

Зі страхом відчиняються перед Тобою врата смертні, і кайдани вічні розбиваються: чесним Твоїм сходженням воскресають давні мерці, радісно оспівуючи Твоє, Христе, воскресіння.

На судилищі Пилата стоїть з волі своєї перед беззаконним суддею, як засуджений, Суддя; і рукою неправедною по лицю ударяють Бога, перед Яким тремтять небесне і земне.

Канон отців

Нині собор божественних отців передсвяткує світло Різдво Христове, і передвіщає його божественна благодать: Авраам бо образ Закону, а юнаки — сутність.

В давнину святий Авраам прийняв єдине триіпостасне Божество; нині ж співпрестольне Слово Отче приходить Божественним Духом до юнаків, які прославляють Його.

Числом і вірою в Пресвяту Тройцю юнаки в печі знищили безбожжя тілесними образами й утаємнену Божу таїну світові відкрили.

Авраам визволився від неправедної руки, і юнаки божественні колись — від полум’я в печі, і Даниїл пророк спасся у рові від звірів; тому нині Різдво Христове передсвяткуємо.

Богородичний: Ублажаємо Тебе, обрадувана безневісна Мати Діво нетлінна, бо Ти зацвіла з роду Авраамового і племені Давидового; Христа ж народила Ти, Якого раніше провістили пророки.

Канон передсвята (якщо ж до 20 грудня, залишається).

Ірмос: Христос рождається…

Нині гряде Діва до Вифлеєма народити Христа, Який плоттю стає Немовлям; Христа, що з волі Своєї зубожів; Христа, що став видимим: нехай радіють небо і земля.

Гори і пагорби, заграйте, пророки богогласні, торжествуйте, люди і народи, заплещіть руками: Спасіння всіх і Просвічення стало близьким, бо народжується у місті Вифлеємі.

Богородичний: Багатий стає убогим, щоб збагатити тих, хто зубожів через гріх: Бог стає Людиною через народження від Діви безневісної, і не змінюється; оспіваймо його похвалами, бо Він прославився.

Катавасія: Христос рождається…

Пісня 3

Ірмос: Тебе, що на водах повісив землю недержимо, всі творіння, побачивши на лобному місці повішеним, від жаху великого здригнулися, взиваючи: нема святого, крім Тебе, Господи.

Триденним перебуванням у гробі Ти воскресив животворним воскресінням од віку померлих, і, визволившись, вони весело радувалися, взиваючи: ось, Ти прийшов, Спасіння наше.

Слава Твоєму воскресінню, Спасе наш, бо Ти нас визволив від пекла, тління і смерти як всесильний, і ми, прославляючи, взиваємо: нема святого, крім Тебе, Господи Чоловіколюбче.

Отців:

Вірно зберігаючи славу, що за образом і подобою Божою, юнаки, страждаючи, погасили полум’я вогнем духовним, співаючи: єдиного Господа знаємо.

Мудрістю і силою духу озброєні, юнаки в полоні мудреців Вавилонських посоромили, сміливо взиваючи: нема святого, крім Тебе, Господи Чоловіколюбче.

Радіють і веселяться з юнаками пророки, наперед торжествуючи нині з приводу божественного пришестя Господа; і Авраам радіє, бо бачить втілення Господа від його сімені.

Богородичний: Після зачаття без мужа, приходить Різдво Твоє невимовне, Богородице, яке провіщали пророки; явилося нам надприродне таїнство — Слово Боже, сущий Бог.

Інший.

Ірмос: Раніше віків…

Той, Хто раніше віків незбагненно від Отця народився, наостанок від Діви воплотився, як Сам знає, щоб оновити людей, які зітліли через спокусу лукавого змія.

Той, Хто сидить на престолі з Отцем і Духом, бачачи убогість людської природи, Син Божий безначальний, приймає начало і хоче народитися плоттю як Людина.

Богородичний: Святіша від ангелів і всього творіння нині народжує плоттю безмужно Великої ради Ангела на спасіння всім, хто безперестанно співає йому: свят єси, Господи.

Іпакой: Ангел зросив юнакам піч, нині ж припинив плач жінок, кажучи: навіщо приносити миро, кого шукаєте у гробі? Воскрес Христос і Бог, бо Він є життя і спасіння роду людського.

Пісня 4

Ірмос: На хресті Твоє Божественне приниження передбачив Авакум, і, вжахнувшись, взивав: Ти знищив владу сильних, Блаже, приєднавшись до сущих у пеклі як всемогутній.

Пришестя Твоє до пекла, Христе Боже, стало життям для мертвих, бо Ти подолав під землею силу ворожу і людям на небо відкрив путь.

Не зітліло у гробі пречисте тіло Спасителя, що лежало; але як всемогутній Ти, Христе, знищив кайдани пекла і воскрес у славі на третій день.

Отців:

Початок отців — Авраама, Ісаака і Якова — вшануймо, бо із їхнього сімені засяяв Христос, Який народився від Діви як всемогутній.

Провіщаючи грядуще пришестя Христове, Даниїл ясно показав усім звірів як ягнят, передбачивши майбутнє як пророк.

Не здолані гріховною отрутою, юнаки спаслися від полум’я, бо стали чистішими за золото, премудрі, не підкорившись у печі омані.

Богородичний: Великим гласом проповідується очікування народів і спасіння світу, надприродне Різдво Твоє, Пречиста Діво; Його ж оспівує нині пам’ять отців.

Інший.

Ірмос: Жезл із кореня…

Як жезл із кореня Єсеєвого, Ти, Діво, проросла і зацвіла нев’янучою квіткою, народивши Творця, Який як Бог прикрасив квітами землю, що взиває: слава силі Твоїй, Господи.

Мене, що був споживою обікрадений лукаво, і розумом потьмарився, і безсловесним уподібнився, Ти, Слове Божий, прийшов спасти, і Немовлям став, і в яслах безсловесних був покладений; слава силі Твоїй, Господи.

Богородичний: Тебе, Ісусе, втіленого від Діви, передбачив Авакум, від гори, осіненої зеленню; Ти знищуєш гори зла і пагорби, від Тебе щезають гордість лукавого і зухвальство демонів.

Пісня 5

Ірмос: Богоявлення Твого, Христе, що заради нас милостиво сталося, Ісая побачив світло невечірнє з ночі і, радіючи, взивав: воскреснуть мертві і встануть ті, що у гробах, і всі земнородні радітимуть.

Виявляючи своїм виглядом радість, ангел осяйний показався у гробі і сповістив жінок про воскресіння; і вони, переставши плакати, радувалися воскресінню Христа, від Нього ж і невимовну радість одержали.

Заради милосердя Ти, благий, прийняв наш образ, і був розіп’ятий на хресті за мене, що раніше в раю заради споживи порушив Твою святу заповідь, і помер як Людина велично, даруючи мені життя.

Отців:

Початок отців, як началовождя закону і благодаті, з роду Авраамового, Даниїла божественного нині вшануймо, бо він як пророк Божий провістив Христа від Діви і наперед зустрічає Його божественне народження.

Авраамові юнаки ясно провістили пришестя до нас Господа через зішестя ангела, який погасив їхню піч і росоносним вогонь учинив; вони ж вірою відкинули прославлення золотого ідола.

Даниїл закрив пащі звірів у рові Духом, Авраамові юнаки погасили силу вогню благодаттю і спаслися від смерти, провіщаючи пришестя Христа від Діви, благаючи Його як Спасителя нашого.

Богородичний: Відкриваючи Божественним Духом Твоє, Господи, до нас пришестя, Ісая взивав: Діва гряде народжувати без мужа Того, Хто за плоттю з роду Авраама, з племені Іуди.

Інший.

Ірмос: Бог миру…

Син Божий вседовершений, за природою Владика, благозволив заради милосердя назватися останнім рабом і Сином Людським; тому, добровільно принизивши Себе, Ти грядеш народитися у вертепі, Всещедрий і Преблагий.

Неосяжний за природою, Христе Царю, як прийме Тебе малий вертеп, як зможуть вмістити ясла Тебе, що грядеш до Своїх, щоб народитися плоттю від Матері безмужної заради нас, щоб спасти тих, Господи, що далеко відійшли?

Богородичний: Агниця приходить народити Пастиря, готуйся, святий вертепе, пастирі, поспішайте, щоб побачити Пастиря і Агнця народженого; волхви з дарами, приготуйтеся, щоб уклонитися Йому як Царю у плоті.

Пісня 6

Ірмос: Взятий був та не втриманий у пащі китовій Іона, Твій прообраз, Христе, що на страждання і погребіння віддав Себе; як із чертога, із звіра він вийшов, дорікав же сторожі, що охороняла марно, бо ви милість зневажили.

Знищення смерти і визволення із пекла вчинив Ти, Милосердний, Твоїм триденним погребінням, і тим, що у світі, дарував життя, воскреснувши з мертвих як Бог, Ісусе благий (двічі).

Отців:

Душа страннолюбна, віра ж велика була у Авраама праотця; тому, прообразувавши божественне таїнство, він радувався, нині ж іде попереду Христа і веселиться.

Нині віра підкорила юнакам творіння через дар Творця, бо вогонь, що все палить без сорому, був посоромлений тими, що шанують Сотворителя вогню, Ісуса Христа.

Закрив колись у рові пащі левів Даниїл, і причислений був до Христа, Який Своїм пришестям визволив світ від жорстокости і богомудро дарував глибокий мир.

Богородичний: Марія, Мати безмужна, Ти народила із дівственого лона Христа; Його ж пророки бачили Духом, і нині отці радіють наперед Його народженню.

Інший.

Ірмос: Із утроби Іону…

Будучи новим небом, Владичице, Ти грядеш, щоб із Твоєї утроби, як із хмари, у вертепі засвітити плоттю Христа, Сонце слави, Який хоче Своїм сяйвом осяяти все, що наповнює всю землю, заради безмежного милосердя.

Ти бачив наші болісті й озлоблення, щедрий Христе, і не зневажив нас, але принизив Себе Самого; не відступивши від Отця, вселився в утробу безневісну, Яка гряде до вертепу, щоб безболісно народити Тебе плоттю.

Богородичний: Гори і пагорби, поля і діброви, люди і племена, народи і все, що дихає, викликуйте, сповнені божественної радости: приходить і наближається всіх спасіння — Слово Боже безлітне, яке народжується в літо, заради милосердя.

Якщо до 20 грудня, кондак отців, глас 6.

Ідола, руками зробленого, ви не вшанували, але, неописанною Істотою спасені, ви, всеблаженні, вогненним подвигом себе прославили, бо, серед полум’я нестерпного знаходячись, до Бога взивали: Всещедрий, поспіши на поміч нам, бо Ти милостивий і можеш усе, що хочеш.

Ікос: Простягни Твою руку, яку колись відчули єгиптяни — гонителі і євреї гонимі. Не залиши нас, щоб не пожерли нас смерть, що жадає нас, і сатана, що ненавидить нас; але наблизься до нас, і пощади душі наші, як колись пощадив Твоїх юнаків, сущих у Вавилоні, що безперестанно славили Тебе і за Тебе були вкинуті в піч, і з неї взивали: поспіши, Милосердний, на поміч нам, бо Ти Милостивий і можеш усе, що хочеш.

Якщо ж посередині передсвята, кондак, глас 1.

Веселися, Вифлеєме, Євфрафо, готуйся; ось бо Агниця, Пастиря Великого в утробі носячи, народити поспішає; Його ж бачачи, богоносні отці веселяться, з пастирями оспівуючи Діву, що годує.

Ікос: Твого, Діво, Різдва світлість осяйну бачачи, радуються Авраам боголюбивий, Ісаак приснопам’ятний, Яків і весь богозібраннй собор святих, і творіння привели Тобі на зустріч радісними словами; бо Ти стала причиною радости всіх, зачавши в утробі Того, Якого колись бачили у Вавилоні, що спас неопаленими юнаків, неправедно вкинутих у піч, і Тебе показав вищою за всякий розум. Тому і прославляють Його, побаченого на руках Отроковиці, оспівуючи Діву, що годує.

Пісня 7

Ірмос: Невимовне чудо: Той, Хто визволив трьох побожних юнаків із полум’я, у гробі мертвий бездиханний покладається на спасіння пас, що співаємо: Визволителю, Боже, благословенний Ти.

О, дивне чудо! Господь, що сидить на престолі небесному, прийнявши тіло, перетерпів смерть, але воскрес силою Божества, воскресивши з Собою померлих від віку.

Ти силу смерти подолав і воскрес, подаючи воскресіння тим, хто Тебе воістину прославляє, і православною вірою Тебе оспівує: Спасителю, Боже, благословенний Ти.

Отців:

Христа породивши тілом, ти, отче Аврааме, родоначальнику віри, ясно став духовним отцем народів, що співають на спасіння наше: Спасителю Боже, благословенний Ти.

Бездушний голос даремно закликав тих, що посоромили його духовною піснею; розпалену вогнем піч юнаки подолали неопаленими тілами, співаючи: Спасителю, Боже, благословенний Ти.

У духовному видінні пророк Даниїл у давнину побачив друге Христове пришестя, і з ним страшне передвіщає, взиваючи: Спасителю, Боже, благословенний Ти.

Богородичний: Дивне чудо пророками проповідане й отцями в давнішу явлене — Діва чиста прийшла народжувати на спасіння нам, що співаємо: Спасителю, Боже, благословенний Ти.

Інший.

Ірмос: Юнаки, у благочесті виховані…

Лоза божественна, нетлінне гроно виростивши, іде народжувати Того, Хто виточує вино радування і напоює нас, що до Нього взиваємо: отців наших Боже, благословенний Ти.

Божественна скарбниця мира, маючи в утробі Миро запашне, гряде, щоб у вертепі Його вилити, сповнюючи пахощами тих, що співають: отців наших Боже, благословенний Ти.

Богородичний: Кліщі, які пророк Ісая у давнину бачив, маючи в утробі Божественне Вугілля — Христа, що спалює всяку гріховну річ, вірних же душі просвічує — Діва гряде.

Пісня 8

Ірмос: Вжахнися від страху, небо, і нехай захитаються основи землі: ось бо з мертвими зрівнюється Той, Хто у вишніх живе, і в малому гробі дивно покладається. Його ж, юнаки, благословляйте, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.

О, яке невимовне Твоє, Христе, милування нас, смиренних і нікчемних! Ти смерти зазнав, будучи Богом безсмертним; у гробі як людина похований був, але Ти воскрес, Слове, воскресивши з Собою земнородних, які прославляють Тебе по всі віки.

Вжахається всякий розум: як Вишній Своєю волею приходить на землю, щоб пекельну силу знищити хрестом і погребінням, і всіх воскресити, що взивають: юнаки, благословляйте, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.

Отців:

Прообразуючи Твоє, Христе, заколення, покірний Тобі, Владико, Авраам зійшов з вірою на гору, щоб принести Тобі єдиного сина в жертву, як ягня, але повернувся з ним, радіючи і прославляючи Тебе, Спасителя світу.

Ти, Христе, зодягнений полум’ям нествореним, як ризою божественною, погасив вогонь великий святих Твоїх юнаків, і росу вилив Твоїм сходженням на тих, що співають: священики, оспівуйте і прославляйте Його повіки.

Пророк Даниїл був відданий неправедним судом на поживу левам, але, маючи повеління з неба стримуватися, звірі стали побожними посниками у глибині рову; молитвами Авраама ж і юнаків спаси, Христе, в мирі тих, що оспівують Тебе.

Богородичний: Того, Кого вірно провістили пророчі голоси, Ісуса Еммануїла, грядущого в образі людини, Божого й Отця Сина і співбезначальне Слово, від Духа Святого Діва Марія безмужно народжує у Вифлеємі граді.

Інший.

Ірмос: Чудо надприродне…

Слава у вишніх Богу, з ангелами заспіваймо радісно: Спаситель народжується, Владика приходить, зірка Його показує, волхви поспішають бачити Його в яслах; нехай благословляє все творіння Господа і прославляє по всі віки.

Ти, Владико, добровільно записався з рабами, кесаревому підкорюючись закону, щоб рід людський визволити від рабства лукавого, Боже многомилостивий; тому, радіючи, співаємо: нехай благословляє все творіння Господа і прославляє по всі віки.

Богородичний: Немовлям ношу Тебе, безначальне Слово, мужа зовсім не знаючи, — Діва взивала дивуючись, — кого на землі назву Твоїм отцем? Не знаю. Тому з усіма оспівую Тебе: нехай благословляє все творіння Господа і прославляє по всі віки.

Пісня 9

Ірмос: Не ридай по Мені, Мати, бачачи у гробі Сина, що Його в утробі безсіменно зачала єси: встану бо і прославлюся, і назавжди піднесу із славою, як Бог, тих, що з вірою і любов’ю Тебе величають.

Чого ридаєш, творіння, бачачи на хресті й у гробі Подателя життя, як земного? Воскресне Він, оновлюючи тебе, знищивши пекло триденним воскресінням, і мертвих воскресить із Собою, що прославлятимуть Його.

Хоча й у гріб зійшов Ти мертвим, Життєдавче, але пекельну силу зруйнував Ти, Христе, воскресивши з собою мертвих, яких раніше пекло пожерло, і воскресіння дарував як Бог тим, що з вірою і любов’ю Тебе прославляють.

Отців:

Святкуючи свято отців, що були до Закону, вшануймо побожно Христа, що від них: бо Авраам, разом з Ісааком і Яковом були основою Закону і пророків, і проповідниками благодаті Духа через віру.

Вогнем у купині Бог показав Мойсею незбагненне боговиде таїнство; у вогні до юнаків зійшов Той Самий, Своїм Божеством перетворивши вогонь природний у печі на росу.

З Авраамом зійшовшись, святі юнаки, і Даниїл пророк Божий, Ісаак і Яків, з Мойсеєм і Аароном вірно раніше торжествують Різдво Христове, благаючи безперестанно, щоб спастися нам.

Богородичний: Все творіння радіє Твоєму Різдву, Діво, Вифлеєм відкриває нам рай, і всі вірно насолоджуються древом життя, взиваючи старанно: сповни молитви нашої Владичиці.

Інший.

Ірмос: Таїнство дивне…

Таїнство дивне, величне і преславне: Господь слави прийшов на землю і, зубожівши, плоттю ввійшов у вертеп, шукаючи Адама і Єву визволяючи від болістей.

Пеленами Твоїми визволяєш від гріховного полону, великою ж убогістю збагачуєш усіх, Милосердний; будучи покладеним в яслах безсловесних, визволяєш людей від безсловесної злоби, Слово Боже безначальне.

Богородичний: Проповіді пророків сповнилися; Той, пришестя Якого прорікали в останні літа, прийшов і явився від чистої Діви, воплотившись; Його приймімо чистою душею.

Світильний воскресний. Слава… отців.

Патріархи обрані й отці, що були раніше Закону, вірою провістили: Авраам, Ісаак і Яків — як світильники; всі пророки і праведники засяяли від них, як свічки світлосяйні, і все творіння просвітили промінням чесного пророцтва, і старанно моляться Богу за світ.

І нині…

Агниця нескверна народила в останні часи Агнця — Слово безначальне; сталося це чудо, — Адамова онука і Давидова за спадкоємністю; Її ж невимовне Різдво безліч отців передсвяткують достойно.

Якщо 24 грудня, воскресінні світильний не промовляється, тільки отців.

Безначальне Слово, що походить від сімені Авраама і божественного Давида Богоотця, у вигляді ангела зійшло у полум’я і спасло юнаків, рівночисельних Пресвятій Тройці; і ридання жінок перетворило на радість.

Слава…

Патріархи обрані й отці, що були раніше Закону, вірою провістили: Авраам, Ісаак і Яків — як світильники; всі пророки і праведники засяяли від них, як свічки світлосяйні, і все творіння просвітили промінням чесного пророцтва, і старанно моляться Богу за світ.

І нині…

Веселися, Вифлеєме, і ти, Євфрафо, готуйся, бо Богородиця гряде до вертепа, щоб народити невимовно Бога і покласти в яслах. О, величне таїнство! Його ж божественне Різдво нині світло передсвяткують Авраам, Ісаак і Яків, усі патріархи і пророки, і люди з ангелами.

На Хваліте… стихири воскресні 4, і отців 4.

Стихири отців, глас 5:

Підніми твій голос, Сионе, істинно божественний граде, і прослав святу пам’ять отців, з Авраамом Ісаака і Якова приснославного шануючи; ось разом з Іудою і Левієм величаймо великого Мойсея й Аарона дивного, і шануймо з Давидом Ісуса і Самуїла; передсвяткову божественну похвалу Христу всі співаймо в божественних піснях, і просімо у Нього благодаті і світові великої милости (двічі).

Стих: Благословенний Ти, Боже отців наших, і хвальне і прославлене ім’я Твоє повіки.

Гряди, Ілля, що колись на вогняну божественну колісницю возсів, і богомудрий Єлисей з Єзекією разом, також і Осія, радійте; чесні дванадцятеро богонатхненних пророків Різдво Христове торжествуйте; і в піснях оспівуйте, всі праведні і юнаки блаженні,

що погасили полум’я печі росою Духа; моліться за нас Христу, щоб Він послав душам нашим велику милість.

Стих: Бо Ти праведний у всьому, що сотворив нам.

Явилася Діва Богородиця, Яку від початку на землі проповідували пророки, Яку богомудрі патріархи і собори праведних провіщали; з ними ж радіють і величні жони — Сарра, Реввека, Рахіль і Анна, і разом славна Маріам, сестра Мойсея, з ними ж веселяться і краї світу, все творіння прославляє Творця всіх і Бога, який приходить, щоб народитися плоттю і дарувати нам велику милість.

Слава… глас 8.

Зібрання вчителів у часи Закону явило божественне Різдво Христове у плоті, благовістячи благодать раніше закону, яка у вірі є вищою за закон. Тому душам, сущим у пеклі, вони проповідували знищення тління заради воскресіння: Господи, слава Тобі.

Інші стихири, коли не співається воскресне, глас 4.

Слова Ісаї сповнюються: ось бо Діва Безмежного, описаного плоттю, в утробі носить, і гряде преславно народити. Богоприїмний вертепе, прикрасся; Вифлеєме, готуйся; Цар бо обрав тебе за оселю; прийміть, ясла, сповите Немовля — Христа, що прийшов розірвати пута людських гріхів, заради благости.

Владика записався з рабами, бажаючи розірвати рукописання гріхів і записати у книгу життя всіх, умертвлених спокусою змія. Діва носить Тебе, Який носить усе, одягненого смертною плоттю; Ти благозволив оселитися у малому вертепі; Тебе ж, народженого, сили ангельські прославляють з богомудрими пастирями, дивуючись силі Твоїй.

Світла й одухотворена хмара, носячи Дощ небесний, нині гряде пролити Його на землю, щоб напоїти лице землі. Весна благодаті, духовна ластовиця, маючи в утробі, невимовним словом народжує, руйнуючи зиму безбожжя; палата чиста і нескверна вносить у вертеп Царя втіленого.

Слава…

Зібрання вчителів у часи Закону…

І нині…

Преблагословенна єси, Богородице Діво…

Славослів’я велике. Тропар воскресний. Єктенії і відпуст.

Стихира євангельська, час перший, і кінцевий відпуст.

На літургії

Блаженні гласа на 6, і отців пісня 3, на 4.

Після входу тропар воскресний, і отців; Слава: і нині, кондак отців.

Прокимен, пісня отців, глас 4: Благословенний Ти, Господи, Боже отців наших, і хвальне і прославлене ім’я Твоє повіки.

Стих: Бо Ти праведний у всьому, що створив єси.

Апостол: Послання до Євреїв, зачало 328 (11, 9-10; 17-26; 32-40).

Алилуя, глас 4: Боже, вухами нашими почули ми, і отці наші сповістили нам.

Стих: Спас Ти нас від тих, що нападають на нас; і тих, що ненавидять нас, посоромив Ти.

Євангеліє від Матфея, зачало 1(1, 1-25).

Причасний: Хваліте Господа з небес, хваліте Його в вишніх.

Інший: Радуйтеся, праведні, в Господі, праведним подобає похвала.

Можете використовувати такі теґи: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Будь ласка, не коментуйте з доменів mail.ru, yandex.ua/yandex.ru тощо. Ви не будете отримувати сповіщення про відповіді на відгуки. Не користуйтеся послугами країни-окупанта.


Пошук

Допомога ЗСУ

Сторінки

Останні відгуки

Канали RSS


Українська Церковна Архітектура














Нагору